E-kontrole stref płatnego parkowania trwają w Warszawie od 7 stycznia 2020 roku. Wtedy to na ulice stolicy wyruszyły pierwsze dwa pojazdy, wyposażone w elektroniczny system monitorowania opłat. Od wtorku 28 września 2021 w skład floty wchodzi już siedem tego typu pojazdów i planowany jest zakup następnych.
Nowatorskie rozwiązanie
Wprowadzony w ubiegłym roku system kontroli płatnych stref to obecnie najdokładniejszy tego typu system w Europie. Przy jego użyciu możliwa jest znacznie szybsza i dokładniejsza weryfikacja zaparkowanych pojazdów. Cała procedura polega na skanowaniu przez wyposażone w kamery samochodu tablic rejestracyjnych kontrolowanego auta. Dzięki elektronicznej bazie danych natychmiast otrzymujemy informację na temat tego, czy właściciel pojazdu wniósł opłatę odpowiedniej wysokości. Każdy odcinek patrolujące jednostki przemierzają dwukrotnie. Wszystko po to, by dać szanse tym kierowcom, którzy dopiero zaparkowali i nie zdążyli jeszcze zakupić biletu w parkometrze. Po takiej kontroli, w przypadku negatywnego rezultatu, powiadomienie o dodatkowej opłacie, właściciel pojazdu otrzymuje pocztą. Niebawem elektroniczny system kontroli ma być także stałym wyposażeniem patroli pieszych.
Jakie korzyści z e-kontroli?
Wydawać by się mogło, że siedem zaledwie pojazdów to niewielkie wsparcie dla kontrolujących obecnie warszawskie strefy płatnego parkowania piesze patrole. Biorąc jednak pod uwagę szybkość pozyskiwania informacji na temat wniesionych opłat i ilość skontrolowanych aut na jednym odcinku, bez wątpienia można mówić o skutecznym odciążeniu pieszych kontrolerów. Rozbudowa floty pojazdów do e-kontroli z pewnością jest rozsądną decyzją. Jak od pewnego czasu wiadomo, na terenie Warszawy trwa obecnie proces poszerzania płatnych stref parkowania. Od 15 listopada o ponad 14 tysięcy zwiększy się ilość miejsc parkingowych na terenie dzielnic Ochota i Żoliborz. Działanie to zaowocuje blisko 52 tysiącami dostępnych miejsc postojowych.