Warszawska Kolej Dojazdowa – umowa na budowę drugiego toru podpisana

Najpierw była kolej na Metro Warszawskie, teraz przyszedł czas na Warszawską Kolej Dojazdową. Już w przyszłym roku podróżujący przez aglomerację warszawską będą mogli skorzystać z nowego połączenia między Podkową Leśną a Grodziskiem Mazowieckim.

Powstanie drugi tor kolejowy

O podpisaniu umowy na budowę drugiego toru Warszawskiej Kolei Dojazdowej urzędnicy poinformowali kilka dni temu. O planach, które zawarto w inwestycji, opowiadał marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik.

Jak podkreślił, każdego dnia z kursów WKD korzysta kilkanaście tysięcy mieszkańców podwarszawskich miejscowości. Połączenia kolejowe zapewniają możliwość przedostania się mieszkańców ościennych gmin do serca metropolii. Dotychczas pociągi kursowały po jednym torze. Wkrótce ma się to zmienić, a co za tym idzie, zmieni się także jakość świadczonych przez przewoźnika usług.

Drugi tor kolejowy to większa liczba połączeń i sprawniejsza komunikacja mieszkańców okolic miasta z jego centrum. Pierwsze kursy na nowym, 7,5-kilometrowym odcinku, mają wyruszyć w pierwszych miesiącach 2023 roku. Na wykonawcę projektu wybrano firmę INTOP Warszawa.

Szansa na rozwój dla przewoźnika

Według danych na temat przewoźników zaprezentowanych w kwietniu przez Urząd Transportu Kolejowego Warszawska Kolej Dojazdowa udostępniła podróżującym w roku 2021 najsprawniejszy i najpunktualniejszy środek komunikacji zbiorowej na terenie kraju. Wskaźnik punktualności sięgnął 99,46 procent. Jednak zarówno urzędnicy, jak i kolejarze, zamierzają ten wynik jeszcze poprawić. Wszystko właśnie podpisanej niedawno umowie.

Jak podają urzędnicy, całkowity koszt inwestycji ma wynieść 150 milionów złotych. Połowa tej kwoty pochodzić ma z realizowanego przez Fundusz Spójności Unii Europejskiej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Prowadzone w kilku etapach prace, w ramach których, poza utworzeniem drugiego toru, przebudowany zostanie układ kolejowy przy stacji Grodzisk Mazowiecki Radońska oraz na szlaku łączącym stację z Podkową Leśną Główną, mają zostać zamknięte do 31 grudnia 2023 roku.