Po pierwszej próbie zakończonej niepowodzeniem przyszedł czas na kolejną szansę. Strażacy ponownie przeprowadzą test wentylacji w tunelu Południowej Obwodnicy Warszawy.

Południowa Obwodnica Warszawy nadal nie jest dostępna dla kierowców. Powodem opóźnień były już awarie, niepozytywne wyniki testów sprawności technicznej urządzeń, wprowadzane ulepszenia kolejnych instalacji. Teraz czas odbiorów i kolejne problemy.

Pierwsza próba i brak zgody strażaków

Według składanych przez wykonawców obietnic gotowym odcinkiem Południowej Obwodnicy Warszawy i gotowym tunelem kierowcy mają pojechać w tym roku. Pod koniec sierpnia zapewniano, że wszelkie odbiory i pozytywny wynik kontroli Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego nastąpią jeszcze tej jesieni. Jednak problemy znów wkroczyły na teren ogromnej inwestycji. Tym razem nie zadziałała wentylacja, której sprawność testowali przeprowadzający odbiór strażacy.

Pierwsza próba zadymienia tunelu POW zakończyła się niepowodzeniem. System bezpieczeństwa nie zadziałał tak, jak powinien. Podczas pożaru w tunelu powinno dojść do automatycznego uruchomienia systemu wentylacji i oddymiania. Za taką reakcje odpowiedzialne są rozmieszczone na całym odcinku czujniki, które kierują sygnał o zagrożeniu do centrali. W wyniku przekazania tej informacji system bezpieczeństwa uruchamia się automatycznie. Podczas przeprowadzanych przez strażaków testów konieczne było zdalne odpalenie systemu oddymiania. Jak można się było spodziewać, strażacy odmówili odbioru inwestycji.

Kolejny tydzień i kolejne próby

W tym tygodniu zapowiedziano kolejną kontrolę ponad 2-kilometrowego odcinka S2, który przebiega przez tunel. Strażacy ponownie sprawdzą stan techniczny instalacji i przeprowadzą próbę zadymienia obiektu. Jak zapewnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, od czasu ostatnich testów przeprowadzono odpowiednie modyfikacje, które mają zagwarantować pełną sprawność sterowania systemem wentylacyjnym.

Zgodnie z prawem budowlanym, ustawą o drogach publicznych oraz tzw. dyrektywą tunelową Unii Europejskiej, przed oddaniem do użytku obiekt musi otrzymać same pozytywne wyniki wszelkich przeprowadzanych w jego obrębie testów. Bez stosownych dokumentów nie można mówić o gwarancji bezpieczeństwa podróżujących nim kierowców.