Atrapy chłodnicy do samochodów osobowych

Atrapa chłodnicy, opisywana również jako maskownica, to element poszycia samochodu, zbudowany najczęściej z żeber lub kratki. Jego zadaniem jest osłanianie i ochrona chłodnicy. Atrapa chłodnicy w samochodach spalinowych jest skonstruowana tak, aby powietrze mogło się przez nią swobodnie przedostawać i owiewać znajdującą się za nim chłodnicę. Świeże powietrze poruszające się szybko wokół chłodnicy odbiera od niej ciepło i pozwala jej chłodzić silnik samochodu. Gdyby nie otwory w atrapie chłodnicy, to zamknięta pod maską chłodnica, po pewnym czasie osiągnęłaby tę samą temperaturę co sam silnik, a co za tym idzie, nie była go w stanie chłodzić. Maskownica jest więc konstrukcyjnie niezbędnym elementem samochodu z silnikiem spalinowym.

Atrapa chłodnicy to też oczywiście element wpływający na wygląd samochodu. Konkretny kształt maskownicy jest elementem rozpoznawczym wielu marek takich jak Alfa Romeo, BMW, Rolls-Royce i wiele innych.

Jak taki element w ogóle powstał

W pierwszych samochodach chłodnica znajdowała się na zewnątrz pojazdu i była doskonale widoczna. Szybko okazało się jednak, że takie rozwiązanie choć piękne, jest bardzo niepraktyczne. Elementy takie jak kamienie z drogi mogły ją bardzo łatwo uszkodzić, a co za tym idzie, unieruchomić samochodów. Konstruktorzy uznali więc, że przed chłodnicą należy zamontować jakąś osłonę, a żeby nie psuć wyglądu samochodu i sprostać przyzwyczajeniom ówczesnych klientów, osłonę chłodnicy projektowali tak, aby maksymalnie przypominała chłodnicę.

Atrapa chłodnicy w samochodach elektrycznych

Pisaliśmy wcześniej, że atrapa chłodnicy jest niezbędnym elementem samochodu z silnikiem spalinowym. Inaczej jest jednak w przypadku samochodów elektrycznych. W ich wypadku za maskownicą znajduje się najczęściej niewielki bagażnik. Nie potrzebne jest więc, aby przez atrapę chłodnicy w samochodzie elektrycznym przepływało powietrze. Co więcej, takie otwory negatywnie wpływałby na opór powietrza. Dlatego atrapa chłodnicy jest w samochodach elektrycznych montowana tylko dlatego, że klienci są przyzwyczajeni, że na przodzie samochodu znajduje się taki element.