Od 8 do 16 listopada mieszkańców Warszawy oraz podróżnych korzystających z kolei czekają znaczące zmiany. PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły początek kluczowej inwestycji na stacji Warszawa Centralna. Prace mają na celu zwiększenie przepustowości tej strategicznej lokalizacji, co będzie miało ogromne znaczenie w kontekście przyszłych modernizacji innych węzłów kolejowych w mieście.
Rozbudowa infrastruktury – co się zmieni?
Inwestycja, której koszt szacuje się na 6,5 miliona złotych netto, została powierzona Zakładom Automatyki KOMBUD. Kluczowym elementem projektu jest instalacja tzw. trapezu rozjazdowego, który składa się z czterech dodatkowych rozjazdów. Dzięki temu rozwiązaniu przepustowość stacji znacznie wzrośnie, co jest niezbędne dla efektywnego zarządzania ruchem, zwłaszcza w obliczu nadchodzącej modernizacji stacji Warszawa Wschodnia.
Bezpieczeństwo i nowoczesne technologie
Aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo i sprawność ruchu, podczas modernizacji zostaną zastosowane zaawansowane systemy SRK (Sterowanie Ruchem Kolejowym). Te nowoczesne technologie pozwolą nie tylko na zwiększenie liczby dostępnych torów, ale także na bardziej efektywne przeprowadzanie przejazdów oraz manewrów na terenie stacji.
Organizacja ruchu podczas prac
Na czas realizacji tej skomplikowanej inwestycji, stacja Warszawa Centralna zostanie wyłączona z obsługi pociągów. Aby zminimalizować utrudnienia, PKP PLK przewidziały alternatywne trasy. Wybrane składy będą kierowane przez stacje Warszawa Gdańska oraz Warszawa Śródmieście. W ten sposób Intercity, w tym pociągi do i z Białegostoku, Lublina, Poznania, Bydgoszczy, Gdyni oraz Olsztyna, będą mogły kontynuować swoje kursy.
Nowe punkty docelowe dla podróżnych
Dla osób podróżujących od strony zachodniej stacja końcowa zostanie przeniesiona do Warszawy Głównej. Dotyczy to między innymi pociągów Polregio, ŁKA oraz SKM (S3), kursujących z i do miejsc takich jak Lotnisko Chopina, Żyrardów, Skierniewice czy Płock. Z kolei podróżni przybywający z kierunku wschodniego zakończą swoją trasę na stacji Warszawa Wschodnia. Dotyczy to składów z Terespola, Gdyni oraz pociągów Kolei Mazowieckich z Modlina, Legionowa (S3), Siedlec i Łukowa.
Te zmiany mają na celu zapewnienie możliwie najłagodniejszego przebiegu prac budowlanych i minimalizację niedogodności dla pasażerów, zachowując jednocześnie ciągłość ruchu kolejowego w stolicy.