Podpisano umowę na prace przedprojektowe dla najdłuższej linii metra w Warszawie

Dziś nastąpił długo oczekiwany krok naprzód w realizacji planów dotyczących czwartej linii metra w Warszawie, jakim było podpisanie umowy na prace przedprojektowe. Wybrany w przetargu Metroprojekt ma teraz za zadanie opracować koncept trasy tej nowej linii metra i przygotować wszystkie niezbędne dokumenty potrzebne do urzeczywistnienia tego ambitnego projektu. Dodatkowo, planowana jest budowa Stacji Techniczno-Postojowej.

W lipcu już informowaliśmy o rozstrzygnięciu przetargu, jednak dopiero dzisiaj formalnie zainaugurowano prace nad czwartą linią metra poprzez podpisanie umowy na etap przedprojektowy. Warto przypomnieć, że celem budowy tej linii jest połączenie Tarchomina z Wilanowem. Czwarta linia metra, zgodnie z zaplanowanymi założeniami, ma być najdłuższa spośród wszystkich w stolicy – jej długość ma wynosić 26 kilometrów i będzie na niej ulokowanych 23 stacje. Ponadto, na ośmiu z nich zamierza się wybudować komory torów odstawczych. Zaprojektowany jest także kolejny punkt techniczno-postojowy oraz nowa centralna dyspozytornia.

Realizacja inwestycji ma odbywać się etapami. Na chwilę obecną nie podjęto jeszcze decyzji, który fragment linii zostanie zbudowany jako pierwszy. Zgodnie z medialnymi doniesieniami i informacjami nieoficjalnymi, nad tym aspektem toczą się intensywne dyskusje pomiędzy radnymi miejskimi i dzielnicowymi. Największą liczbę przesiadek ma generować odcinek centralny między tzw. „Mordorem” warszawskim a Marymontem. Na stacji Marymont przewiduje się możliwość przedłużenia linii metra M2, jak również obecnej linii M1. Jeżeli plany te dojdą do skutku, stacja ta stanie się pierwszym w Warszawie węzłem komunikacyjnym, na którym skrzyżują się trzy linie metra.