Dynamiczny rozwój infrastruktury drogowej wokół Warszawy wkracza w nową fazę. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) intensyfikuje działania związane z zachodnią częścią Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (OAW). Obecnie zaprezentowano cztery potencjalne warianty wytyczenia trasy, która ma połączyć drogę S7 na południe od stolicy z projektowaną trasą S10 w okolicach Nacpolska. Wkrótce rozpoczną się konsultacje społeczne, podczas których mieszkańcy i lokalni samorządowcy będą mogli wyrazić swoje opinie.
Propozycje przebiegu trasy: Kluczowe różnice
GDDKiA przedstawiła cztery różne warianty przebiegu zachodniego odcinka OAW. Różnice między nimi dotyczą głównie rejonu Wyszogrodu oraz punktu połączenia z drogą krajową DK92. Te konsultacje społeczne, które rozpoczną się we wrześniu, mają na celu zebranie opinii mieszkańców i innych zainteresowanych stron do 3 października. Głównym celem budowy OAW jest odciążenie infrastruktury drogowej Warszawy i zwiększenie przepustowości dróg wokół stolicy.
Planowane konsultacje: Harmonogram spotkań
Konsultacje społeczne będą miały szeroki zasięg. Spotkania w poszczególnych gminach zaplanowano na dwie tury. W godzinach 11:00-15:00 mieszkańcy będą mieli okazję na indywidualne rozmowy z projektantami, a o 16:00 odbędzie się spotkanie ogólne, podczas którego przedstawione zostaną szczegóły wszystkich wariantów trasy. Pierwsza tura spotkań obejmie gminy takie jak Naruszewo, Mała Wieś, Młodzieszyn, Brochów, Wyszogród, Rybno, Nowa Sucha oraz Sochaczew.
Osoby, które nie będą mogły uczestniczyć w spotkaniach, mają możliwość zapoznania się z dokumentacją na stronie projektu od 21 sierpnia. Opinie można przesyłać drogą mailową lub tradycyjną pocztą do biura projektowego. Wszystkie zgłoszenia będą starannie analizowane, a ewentualne korekty przebiegu trasy zostaną wprowadzone na ich podstawie. Termin nadsyłania opinii upływa 3 października 2025 roku.
Przyszłość zachodniej obwodnicy stolicy
Prace nad projektem OAW rozpoczęły się w 2019 roku, kiedy to zakończono pierwsze studia koncepcyjne. W 2022 roku podpisano umowę z Transprojekt Warszawa na opracowanie dokumentacji projektowej dla zachodniej części trasy, której koszt wynosi około 8,5 mln zł. Po zakończeniu konsultacji i przeprowadzeniu analiz, które zaplanowano na drugą połowę 2026 roku, GDDKiA zamierza ubiegać się o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU). Analizy te będą brały pod uwagę aspekty społeczne, środowiskowe, techniczne i ekonomiczne, co umożliwi wybór optymalnego wariantu trasy.
Kolejne kroki w realizacji OAW
Równolegle trwają przygotowania do przetargu na studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ) dla wschodniej części OAW. Ten segment ma połączyć S7 na północy i południu Warszawy, tworząc drugi, większy pierścień wokół stolicy. Budowa Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej jest jednym z priorytetów Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku. Celem tego przedsięwzięcia jest odciążenie istniejącej infrastruktury drogowej stolicy oraz poprawa przepustowości regionalnych sieci komunikacyjnych.