Strefa Czystego Transportu w Warszawie: szczegóły działania i kwestia tzw. nalepek

W naszym kraju, jak i w tym rejonie Europy, pierwszy raz zostanie uruchomiona Strefa Czystego Transportu (SCT), a data inauguracji przewidziana jest na 1 lipca. Dyrektor Zarządu Dróg Miejskich (ZDM), Łukasz Puchalski, poinformował, że prace związane z instalacją odpowiedniego oznakowania na terenie miasta są już w toku, choć do dnia otwarcia strefy będą one zasłonięte. Wiele osób uważa jednak, że pomysł SCT ma wiele luk, do czego samorząd przyznaje się, argumentując to założeniami ustawodawczymi. Zaskakująco, popularne znaczki nie będą obowiązkowe.

Temat Strefy Czystego Transportu pojawiał się wielokrotnie podczas konferencji prasowych, spotkań z prezydentem Rafałem Trzaskowskim oraz kampanii wyborczej. Teraz, na niecałe trzy tygodnie przed uruchomieniem SCT, napięcie opada. Planowana strefa pokryje około 7% powierzchni miasta, głównie w Śródmieściu, co uniemożliwi około 3% pojazdów poruszających się po Warszawie (wliczając tzw. obwarzanek) wjazd do tego obszaru. Co ciekawe, około połowa z tych 3% to samochody spełniające kryteria jednego z kilku typów zwolnień przewidzianych ustawowo lub ustanowionych przez Radę Warszawy.

Jednocześnie, ZDM zapowiada spadek emisji tlenków azotu o około 11% oraz pyłów zawieszonych o 20%. Bardzo ważne jest także to, że nie będą nałożone mandaty za brak słynnej nalepki na samochodzie. Według Ratusza, znaczki te nie są niezbędne do sprawdzenia, które pojazdy wjeżdżają do strefy – można to zrobić cyfrowo na podstawie numeru rejestracyjnego. To dobra wiadomość, ale jest też pewien problem – dotyczy on sposobu dokonywania tej weryfikacji.

Jeżeli podczas weryfikacji pojazd spełni wymogi strefy, nie będzie potrzebna żadna dodatkowa akcja. Nie ma wymogu posiadania jakiejkolwiek nalepki na takim samochodzie, a kierowca nie musi składać żadnych wniosków. Właśnie w taki sposób funkcjonuje aż 97% kierowców poruszających się po Warszawie.

Jak jednak wygląda sytuacja, gdy w czasie weryfikacji okaże się, że pojazd nie spełnia wymogów strefy? W takim przypadku program poinformuje o możliwych dalszych działaniach. Trzy podstawowe rodzaje zwolnień dla osób fizycznych to: zameldowanie w Warszawie i płacenie tu podatków, posiadanie statusu seniora (70 lat i więcej) bez dodatkowych wymogów oraz posiadanie europejskiej karty parkingowej dla osób z niepełnosprawnością.