Strefa Czystego Transportu w Warszawie – informacje i statystyki po pierwszym tygodniu funkcjonowania

W Warszawie, od 1 lipca 2024 roku, obowiązuje Strefa Czystego Transportu. Nowe przepisy nałożone przez miasto sprawiły, że strażnicy miejscy znaleźli się w samym środku intensywnej aktywności. Dzięki koordynowanemu wysiłkowi z Zarządem Dróg Miejskich, realizowane są systematyczne kontrole na drogach stołecznego miasta. Właśnie ukazały się najnowsze dane dotyczące liczby kierowców, którzy nie stosowali się do nowych zasad.

Od momentu wprowadzenia Strefy Czystego Transportu minęło już ponad siedem dni. Od pierwszego dnia lipca, zarówno pracownicy straży miejskiej, jak i ZDM, wykonują skoordynowane kontrole na ulicach Warszawy. Pracownicy Zarządu Dróg Miejskich są odpowiedzialni za instalację sprzętu kontrolnego – kamery podłączone do komputera, który ma dostęp do bazy danych CEPiK.

– Nasz system monitoringu rozpoznaje pojazdy, które mają zezwolenie na poruszanie się po terenie strefy czystego transportu. Te pojazdy są oznaczane kolorem zielonym na monitorze. Te, które nie spełniają wymaganych kryteriów, są oznaczone na czerwono – tłumaczy Jerzy Jabraszko, rzecznik prasowy stołecznej straży miejskiej.

Okazało się, że niektórzy mieszkańcy Warszawy nie przestrzegają nowo wprowadzonych przepisów. Według danych udostępnionych przez straż miejską, od momentu wprowadzenia Strefy Czystego Transportu, 44 kierowców otrzymało pouczenia za wjazd na jej teren pojazdami niespełniającymi wymagań.

Strefa Czystego Transportu obejmuje główną część Śródmieścia oraz niektóre obszary sąsiadujących dzielnic. To inicjatywa miasta mająca na celu zmniejszenie ilości zanieczyszczeń powietrza i poprawę zdrowia mieszkańców.

Przypominamy, iż do Strefy Czystego Transportu nie mogą wjechać:

  • pojazdy z silnikiem benzynowym (w tym LPG) starsze niż 27 lat lub niespełniające normy euro 2,
  • pojazdy z silnikiem Diesla (w tym LPG) starsze niż 19 lat lub niespełniające normy euro 4.