Powstanie nowa zajezdnia tramwajowa na Annopolu. Ma to być najbardziej zaawansowany technologicznie należący do komunikacji miejskiej obiekt w kraju

Tramwaje Warszawskie podpisały umowę na budowę nowej zajezdni. Ekologiczny i pełny zieleni obiekt o powierzchni blisko 12 hektarów ma mieścić ponad 150 pojazdów. Prace mają ruszyć w lutym 2022 roku.

Nowa zajezdnia po 60 latach oczekiwania

Pomysł na budowę zajezdni na Annopolu pojawił się już kilkadziesiąt lat temu. Nie doszła jednak do skutku, gdyż w latach 60. i 70. transport tramwajowy był stolicy zagrożony likwidacją. W tym okresie wyłączono z użycia kilka tras, między innymi do Wilanowa. Dziś w związku z intensywną rozbudową sieci komunikacyjnej, między innymi w kierunku Wilanowa, nowa zajezdnia jest zdecydowanie potrzebna.

Prace ruszą już w nowym roku

Realizacja inwestycji została zaplanowana na 26 miesięcy. Podpisana umowa zobowiązuje do przeprowadzenia inwestycji przez konsorcjum, w skład którego wchodzą firmy ZUE oraz Yörük Yappi Inşaat A.Ş. Jak zapowiedział prezes ZUE Wiesław Nowak, organizację placu budowy planuje się na styczeń 2022 roku. Roboty ziemne mają ruszyć w lutym. Kolejne etapy wyznaczono na kwiecień i maj, a prace torowe i trakcyjne na rok 2023.

Kompleks na Annopolu ma obejmować 14 budynków, 3 z nich z przeznaczeniem dla tramwajów. W hali obsługi pojazdów znajdzie się 18 stanowisk zlokalizowanych przy 9 torach. Na terenie zajezdni powstanie również hala remontowa. Hala postojowej natomiast zaprojektowano tak, by pomieściła 152 pojazdy, w tym także nowe tramwaje, sprowadzane z Korei, o których pisaliśmy już wcześniej.

Najnowocześniejszy obiekt w kraju

Zajezdnia, która powstanie na Białołęce, będzie pierwszym obiektem w kraju o tak silnie ekologicznym rysie. Zamknięty obieg wody, odnawialne źródła energii, zbiorniki magazynujące deszczówkę. Wszystko to ma sprawić, że cały obszar ma być niemalże samowystarczalny, co prowadzić ma do zminimalizowania ilości zużywanej energii na własne potrzeby.

Na terenie zajezdni zainstalowany będzie również specjalny system informatyczny, którego zadaniem będzie koordynowanie ruchu poszczególnych trakcji. Mowa tu o takich działaniach jak przestawianie zwrotnic czy semaforów. System będzie identyfikował pojazdy wjeżdżające i wyjeżdżające z zajezdni, a następnie przekaże informacje na jego temat do centrali.