Na Dworcu Zachodnim wciąż trwają prace modernizacyjne. W ramach inwestycji powstają nowe perony, budowane są zadaszenia. Zmiany zachodzą także pod stacją, w której podziemiach przygotowywany jest tunel dla przyszłej trakcji tramwajowej.
Kolejarze podsumowują pierwszy rok prac
Prace remontowe na stacji Warszawa Zachodnia ruszyły pod koniec października ubiegłego roku. Jak dziś przebiegają działania na dworcu?
Przede wszystkim powstają nowe perony. Wszystkie platformy, te istniejące i te, które dopiero powstaną, zyskają zadaszenia. Montowane są tory, pojawiają się kolejne rozjazdy. Wykonawca dba też o instalację nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem.
Obecnie trwa także montaż gablot, ławek i tablic informacyjnych dla podróżnych. Skrupulatne przygotowania dotyczą także peronów 6,7. Powstaje też nowy peron od strony Woli, opatrzony numerem 8.
Ilość wprowadzanych zmian może wywoływać niemałe zdumienie. Należy bowiem pamiętać, że Dworzec Zachodni to jedna z najważniejszych stacji kolejowych w Polsce, obsługująca ogromną liczbę pasażerów. Trwające prace modernizacyjne nic w tym zakresie nie zmieniły.
Nie tylko nowe, ale i ekologiczne
Na terenie stacji powstaje również nowa, kilkunastometrowa hala. Jak do tej pory jej częściowo przygotowane zadaszenie obejmuje trzy z budowanych peronów. Cała konstrukcja ma opierać się na 27 filarach. Co ciekawe w jej wnętrzu uwzględniono specjalne świetliki, w którym zamontowano ogniwa fotowoltaiczne. Dzięki temu część zasilania stacji opierać się będzie na odnawialnym źródle energii, jakim jest światło słoneczne.
Dla jeszcze większego poczucia związku budowy z proekologicznym nastawieniem społeczeństwa w obszarze stacji pojawić się mają zielne krzewy, które ożywią przestrzeń dworca. Całość obrazu dopełni wpadające przez świetliki naturalne światło dzienne.
Kiedy pierwsze otwarcia?
Nowy peron na Dworcu Warszawa Zachodnia będzie dostępny dla podróżnych już w grudniu. Z platformy numer 6 ruszymy w pierwszej kolejności. Według informacji udzielonych przed prezesa Zarządu PKP PLK S.A., Ireneusza Merchela, kolejne perony będą udostępniane pasażerom sukcesywnie co miesiąc.
Także w grudniu oddana zostanie do użytku kładka, łącząca wejście od strony ulicy tunelowej do starej części stacji. Korzystając z niej, będzie można też dotrzeć na nowo otwierane perony.
W planach wykonawców jest stworzenie nowoczesnego i przyjaznego podróżnym miejsca, wyposażonego w windy, ruchome schody i nowoczesne systemy informacyjne. Wszystko to, by ułatwić podróż nie tylko w przypadku dalekobieżnych połączeń, ale też korzystanie z łączonych przejazdów komunikacją miejską i koleją.