Miały być, a nie ma – Główny Inspektorat Transportu Drogowego ponownie zmienił zdanie. Co z pomiarami prędkości w tunelu POW?

Według informacji udzielanych w połowie sierpnia przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, przed wjazdami do tunelu Południowej Obwodnicy Warszawy na jesieni miały stanąć dwa fotoradary. W miarę postępu prac miał zastąpić je specjalnie opracowany system do odcinkowego pomiaru prędkości. Teraz jednak już wiadomo, że żadne urządzenia się w tym miejscu nie pojawią.

Pomiary prędkości potrzebne czy nie?

W pierwotnych planach nikt z nie zakładał instalacji systemu pomiarowego. Przy każdej okazji Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podtrzymywała stanowisko, że istnieją inne sposoby kontrolowania przepływu ruchu pojazdów w tunelu. Za przykład stawiano między innymi kontrole przeprowadzane przez właściwe służby porządkowe. Także GITD wyrażał brak potrzeby wprowadzenia kontroli prędkości przed otwarciem przejazdu.

Zmiana decyzji pod naporem opinii publicznej

Innego zdania byli jednak miejscowi aktywiści. Oficjalne stanowisko drogowców spotykało się z silną krytyką aktywistów. Padały pytania, kogo należy w przyszłości obciążyć winą za ewentualne ofiary wypadków. Przewidziana dozwolona prędkość na tym odcinku to 80 kilometrów na godzinę. Ku zaskoczeniu wszystkich zainteresowanych w odpowiedzi na nieprzychylne komentarze GIDT wprowadziło zmiany w planach. Zapewniano nawet, iż bezpieczeństwo kierowców jest dla urzędników priorytetem, a prace nad zainstalowaniem fotoradarów już trwają i dopełniane są wszelkie formalności.

Jednak bez pomiarów

Jak się w ostatnich dniach okazało, GITD nie jest zbyt stały w podejmowanych przez siebie decyzjach. Od informacji o montażu fotoradarów przed wlotem do tunelu nie minęły dwa miesiące, a decyzja została ponownie zmieniona. Tym razem dowiedziano się o tym przypadkiem. Po skierowaniu pytania o przebieg prac instalacyjnych i termin uruchomienia kontroli drogowcy odpowiedzieli, iż GDDKiA z takiego rozwiązania jednak zrezygnowała. Jaki był powód? Otóż fotoradarów nie było w planach od samego początku. Między innymi dlatego, że wszystkie dostępne urządzenia tego typu są już wykorzystywane w innych lokalizacjach.