PKP Intercity rewolucjonizuje transport: nowe połączenia kolejowe dla małych miast!

PKP Intercity planuje wprowadzenie istotnych zmian w swojej ofercie, które mają na celu ułatwienie podróżowania mieszkańcom mniejszych miast w Polsce. Dzięki inwestycji w nowoczesny tabor kolejowy, osoby z wielu małych i średnich miejscowości będą mogły korzystać z połączeń dalekobieżnych, co wpłynie na poprawę dostępności komunikacyjnej w kraju.

Nowa sieć połączeń kolejowych

PKP Intercity przygotowuje się do uruchomienia nowej siatki połączeń, która połączy 14 miejscowości, do których od lat nie docierały pociągi pasażerskie. Inicjatywa ma na celu przywrócenie połączeń dalekobieżnych do takich miast jak Łomża, Chorzele, Wielbark, Czaplinek, Złocieniec, Człuchów i Czarne. Dzięki temu, mieszkańcy tych regionów zyskają lepszy dostęp do transportu kolejowego, co z kolei wpłynie na ich codzienne życie i mobilność.

Lepiej dostępny transport publiczny

Nowa strategia PKP Intercity obejmuje również rozszerzenie oferty w miejscach z ograniczoną liczbą połączeń dalekobieżnych, jak i na nieszelektryfikowanych liniach. Na przykład, Chojnice i Świdnica zyskają więcej połączeń, a nowe trasy zostaną wprowadzone m.in. do Jasła i Gorzowa Wielkopolskiego. W efekcie niemal pół miliona Polaków zyska dostęp do pociągów dalekobieżnych, co wpłynie na poprawę dostępności transportu publicznego dla około 3,5 miliona obywateli.

Nowoczesny tabor i nowości w trasach

W ramach rozbudowy siatki połączeń, nowe trasy będą obsługiwane przez 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych i 22 składy spalinowe. Nowe połączenia, takie jak Warszawa – Łomża oraz Białystok – Gdynia, zostały zaplanowane z myślą o mieszkańcach mniejszych miejscowości. Wprowadzone zostaną także połączenia na trasach takich jak Kraków – Gdynia, Warszawa – Białystok oraz Kraków – Hrubieszów, co przyczyni się do lepszego skomunikowania różnych regionów kraju.

Współpraca z lokalnymi producentami

Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury, podkreślił ogromne znaczenie współpracy PKP Intercity z polskimi producentami taboru w realizacji tych ambitnych planów. Dzięki temu, nowe połączenia obejmą wszystkie regiony Polski, co wpłynie pozytywnie na jakość i dostępność transportu kolejowego w kraju.

Harmonogram wprowadzenia nowych połączeń

Pierwsze nowe połączenie jest planowane jeszcze na ten rok i obejmie trasę Gorzów Wielkopolski – Poznań. Kolejne trasy, takie jak Warszawa – Łomża, zostaną uruchomione w 2026 roku, a dalsze będą wprowadzane stopniowo, równolegle z odbiorem nowych pojazdów hybrydowych. Umowa z firmą NEWAG przewiduje dostarczenie wszystkich 35 zespołów trakcyjnych do końca drugiego kwartału 2029 roku.

Te nowoczesne pociągi hybrydowe pomieszczą 177 pasażerów, oferując miejsca w pierwszej i drugiej klasie. Udogodnienia obejmować będą klimatyzację, gniazdka przy siedzeniach oraz specjalne udogodnienia dla osób o ograniczonej mobilności. Dla rodzin z dziećmi przewidziano specjalne strefy z planszami do gry i schowkami, a rowerzyści będą mogli korzystać z miejsc na rowery.

Realizacja tych planów PKP Intercity będzie dużym krokiem naprzód w zakresie dostępności transportu kolejowego w Polsce. Wzrost liczby połączeń, modernizacja taboru i lepsze skomunikowanie regionów to kluczowe elementy strategii, która ma na celu ułatwienie podróżowania wszystkim obywatelom, niezależnie od wielkości miejscowości, w której mieszkają.