Nowe zmiany na Marszałkowskiej: Przebudowa w rejonie Ogrodu Saskiego

Zmiany w organizacji ruchu na skrzyżowaniu Marszałkowskiej z Królewską wkrótce staną się rzeczywistością. Prace nad nowym torowiskiem tramwajowym nabierają tempa, powodując konieczność zamknięcia jednego z przejść dla pieszych przy Ogrodzie Saskim. Dążenie do poprawy infrastruktury miejskiej wiąże się z chwilowymi utrudnieniami, które odczują zarówno kierowcy, jak i piesi.

Nowa organizacja ruchu

Od poniedziałku, 15 września, wprowadzone zostaną istotne zmiany w ruchu drogowym. Prace ruszą o godzinie 12, a kierowcy nadjeżdżający od placu Piłsudskiego będą mieli do dyspozycji dwa pasy ruchu. Powraca możliwość skrętu w lewo z Królewskiej na Marszałkowską. Drugi pas umożliwi jazdę na wprost oraz skręt w prawo. Dla pojazdów jadących od strony Grzybowskiej również przewidziano dwa pasy, z których jeden poprowadzi prosto, a drugi skręci w prawo na Marszałkowską.

Ograniczenia dla kierowców i pieszych

Kierowcy podróżujący Marszałkowską od Świętokrzyskiej nie będą mogli skręcić w lewo na Królewską. Zmiany dotyczą także drugiej strony skrzyżowania, gdzie prace obejmą część narożnika od placu Bankowego. Na tym odcinku pozostaną dwa pasy ruchu: jeden do jazdy prosto na rondo Dmowskiego, a drugi do skrętu w prawo na Grzybowską. Ta reorganizacja potrwa do końca września, a piesi i rowerzyści muszą się liczyć z zamknięciem przejścia przy Ogrodzie Saskim.

Postępy prac i ich konsekwencje

Tramwajarze zajęli prawy pas Marszałkowskiej przy Ogrodzie Saskim, co oznacza, że dostępny jest tylko jeden pas ruchu od Królewskiej do zawrotki przed placem Bankowym. Projekt Nowe Centrum Warszawy zakłada stworzenie przestrzeni zielonych oddzielających tramwaje od samochodów, co ułatwi również przejście przez ulicę.

Perspektywy dla infrastruktury

Po zakończeniu przebudowy Marszałkowska będzie miała po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, zamiast obecnych trzech. Przy Złotej powstanie zawrotka, a przy ulicy Sienkiewicza pojawi się lewoskręt umożliwiający dojazd do rejonów Złotej i Zgoda. Dodatkowe pasy i przejazdy rowerowe zostaną wyznaczone także przy Złotej i Sienkiewicza, a planowane jest dobudowanie brakującego fragmentu drogi rowerowej między Świętokrzyską a Królewską.

Przyszłość tramwajów na Marszałkowskiej

W przestrzeni między torami planowane jest posadzenie rozchodnika, co podkreśli zielony charakter inwestycji. Przewiduje się, że tramwaje powrócą na Marszałkowską w październiku 2025 roku, co przyczyni się do poprawy miejskiego transportu publicznego i komfortu mieszkańców Warszawy.