Zajezdnia tramwajowa na Annopolu w Warszawie: innowacyjne technologie i nowoczesne rozwiązania

Przyszłość coraz bliżej dotyka publicznego transportu w stolicy, co doskonale obrazuje szybko zbliżająca się data otwarcia supernowoczesnej zajezdni tramwajowej na warszawskim Annopolu. Ta nowatorska przestrzeń to wiele zaawansowanych rozwiązań, takich jak ogromna hala postojowa, inteligentny system obsługi oraz szereg innych technologicznych innowacji. Już teraz mieliśmy okazję podziwiać to praktycznie ukończone miejsce.

Dzięki uprzejmości Tramwajów Warszawskich, mieliśmy możliwość zwiedzenia nowej zajezdni na Annopolu podczas ostatnich etapów budowy. Już latem planowane jest przeprowadzenie znacznej operacji logistycznej, polegającej na relokacji ponad 400 osób oraz oczywiście samych tramwajów do nowej lokalizacji. Jak nam mówią, bardziej wymagającym zadaniem będzie jednak przeniesienie obsługi do nowego miejsca. Od września planowany jest już regularny ruch z tej lokalizacji. Pierwsze testowe jazdy rozpoczęto już w kwietniu.

Co sprawia, że nowa zajezdnia jest wyjątkowa? Na pewno warto wspomnieć o hali postojowej. W innych obiektach podobnego typu, tramwaje są parkowane na zewnątrz “pod gołym niebem” lub pod prostymi wiatami. Tymczasem, tutaj zabezpiecza je przed deszczem i śniegiem specjalna hala. Co ciekawe, w zimie tramwaje będą przekazywać wytworzone przez siebie ciepło do wnętrza hali, co – mimo braku dodatkowego ogrzewania – sprawi, że temperatura będzie tu znacznie wyższa niż na dworze. Hala jest na tyle przestronna, że może pomieścić aż 152 tramwaje ustawione jeden za drugim – to obszar równy dwóm boiskom piłkarskim. Dodatkowo, hala posiada naturalne świetliki, które sprawiają, że nawet bez sztucznego oświetlenia jest tu jasno.

Inteligentna zajezdnia w Warszawie

Pracownicy serwisujący tramwaje w nowej zajezdni korzystać będą z tabletów i smartfonów, które będą przesyłały informacje do systemu. Dzięki automatyzacji wielu procesów w zajezdni, pracownicy oszczędzą dużo czasu. Cały obiekt będzie wyposażony w system informatyczny, który umożliwi identyfikację każdego wjeżdżającego i wyjeżdżającego tramwaju oraz monitorowanie jego ruchu na terenie zajezdni.