Warszawa Wschodnia przejdzie metamorfozę za 4 miliardy złotych!

Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg o wartości około 4 miliardów złotych na modernizację stacji Warszawa Wschodnia, a prace mają się rozpocząć w przyszłym roku. Warto podkreślić, że firmy spoza Unii Europejskiej nie mogą brać udziału w przetargu, co jest zgodne z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości UE.

Znaczenie stacji Warszawa Wschodnia

Stacja Warszawa Wschodnia, obsługująca niemal 1000 pociągów dziennie, w tym około 280 dalekobieżnych i 670 aglomeracyjnych, jest kluczowym węzłem komunikacyjnym w stolicy Polski. Przebudowa tej stacji to nie tylko logistyczne wyzwanie, ale także szansa na znaczną poprawę infrastruktury transportowej.

Wyzwania i przygotowania

Przekroczenie progu 20 miliardów złotych w przetargach ogłoszonych przez Polskie Linie Kolejowe pokazuje skalę inwestycji, jaką podejmuje spółka. Wicepremier infrastruktury, Dariusz Klimczak, zwraca uwagę na skomplikowanie prac, które będą realizowane pod ruchem. To wymaga precyzyjnego planowania i koordynacji działań między wykonawcami a kolejarzami.

Plany na przyszłość

Modernizacja Warszawy Wschodniej jest porównywana do prac na stacji Warszawa Zachodnia, jednak z dwukrotnie większym budżetem. Po zakończeniu tego projektu, uwaga skupi się na przebudowie linii średnicowej. Specjalna grupa ekspertów z PLK SA, przewoźników i miasta zajmuje się maksymalnym wykorzystaniem potencjału tej kluczowej trasy kolejowej.

Nowe możliwości dla transportu

Inwestycja ta ma na celu stworzenie pierwszej w Polsce trasy kolejowej o długości około 60 kilometrów, która oddzieli ruch dalekobieżny od miejskiego. Zdaniem Piotra Wyborskiego, prezesa PKP PLK SA, takie rozwiązanie otworzy nowe możliwości dla przewoźników i poprawi komfort pasażerów, zapewniając dostęp do nowoczesnej infrastruktury kolejowej.

Szczegóły przebudowy stacji

Prace na stacji obejmą modernizację siedmiu peronów, które zostaną zadaszone i dostosowane do ujednoliconej wysokości, co ułatwi wsiadanie do pociągów. Informacje o rozkładzie jazdy będą dostępne na nowych wyświetlaczach i przez system nagłośnieniowy.

Ulepszenia dla pasażerów

Wszystkie trzy przejścia podziemne zostaną przebudowane. Zachodni tunel będzie wyposażony w ścieżkę rowerową i nowe schody na perony. Środkowe przejście zyska schody ruchome, a wschodnie – tradycyjne schody na perony 5, 6 i 7. Nowy tunel połączy istniejące przejścia, poprawiając wygodę poruszania się po stacji.

Rozbudowa przystanku Warszawa Stadion

Nowy peron tymczasowy powstanie na przystanku Warszawa Stadion, co ułatwi podróżnym przesiadki do metra bez konieczności wychodzenia na zewnątrz. Dodatkowo, nowe przejście podziemne przy ul. Chodakowskiej połączy Pragę Południe z Pragą Północ.

System zarządzania ruchem

Przebudowa obejmie także modernizację systemu zarządzania ruchem kolejowym. Powstanie nowa estakada łącząca stację z linią nr 9, co usprawni połączenia w kierunku Gdańska, Olsztyna i Legionowa. Inwestycja obejmie również modernizację wiaduktów nad ulicami Targową, Siwca i Zamoyskiego.

Finansowanie i perspektywy

Całość prac będzie finansowana z unijnego programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę Klimat i Środowisko (FEnIKS), a ich zakończenie planowane jest na rok 2029. Po tym etapie, PKP PLK przystąpi do modernizacji ostatniego odcinka linii średnicowej od Warszawy Zachodniej do Warszawy Stadion.

Podsumowanie inwestycji

  • 7 zmodernizowanych peronów na stacji Warszawa Wschodnia;
  • 2 zmodernizowane perony na przystanku Warszawa Stadion oraz budowa peronu tymczasowego;
  • 7 przebudowanych wiaduktów kolejowych;
  • 1 nowa estakada o długości 1600 metrów;
  • 14 wind na perony na stacji Warszawa Wschodnia;
  • 2 windy do łącznika metro-Warszawa Stadion i 1 winda na peron tymczasowy;
  • 7 par schodów ruchomych na stacji Warszawa Wschodnia;
  • 1 para schodów do łącznika metro-Warszawa Stadion oraz 1 para schodów na peron tymczasowy;
  • ponad 46 km przebudowanych torów i 57 km nowej sieci trakcyjnej;
  • 170 zamontowanych nowych rozjazdów.