Pod względem ilości zaprojektowanych i wypuszczonych na rynek kombajnów zbożowych, Polska nie należy do liderów. W całej historii naszego kraju tylko jedna firma zajmowała się ich produkcją. Być może to właśnie z tego powodu kombajny z Fabryki Maszyn Żniwnych mają obecnie status kultowych i do dziś na polskich polach pracują egzemplarze liczące kilkadziesiąt lat. Większość z nich odznacza się zaskakująco dobrym stanem technicznym – produkowane w kryzysowych czasach maszyny miały prostą konstrukcję, były wyjątkowo trwałe i stosunkowo łatwe w naprawie. Do modeli cieszących się w Polsce największym powodzeniem należy Bizon Rekord. Korzystasz z niego we własnym gospodarstwie? A może planujesz zakup używanego egzemplarza? Poznaj historię Bizona w pigułce i sprawdź, na jakie awarie musisz się przygotować.
Bizon – 34 lata historii
Rekord nie był pierwszym Bizonem, a Bizon – pierwszą maszyną produkcji FNŻ. Imponująca historia Fabryki Maszyn Żniwnych sięga aż 1870 r. Od początku firma zajmowała się produkcją maszyn dla rolnictwa (zwłaszcza pługów i sieczkarni), a także dla browarnictwa, gorzelnictwa i dla przetwórstwa drzewnego.
Choć w ciągu tych ponad 150 lat kilkukrotnie zmieniała się nazwa firmy, jej właściciel, a nawet państwo, w którym funkcjonowała, FNŻ przez cały czas koncentrowała się na maszynach rolniczych. Krótka odmiana nastąpiła podczas II wojny światowej, gdy fabryka przestawiła się chwilowo na produkcję asortymentu wojskowego. Od 1945 r. FNŻ powróciła do wytwarzania maszyn rolniczych, wśród których były wialnie, młockarnie, sieczkarnie, śrutowniki i kieraty.
Największym osiągnięciem FNŻ były niewątpliwie jedyne polskie kombajny zbożowe. Powstały dwie serie – Vistula oraz Bizon. Ta pierwsza nie zdobyła wielkiej popularności, natomiast Bizony są użytkowane do dziś.
Kombajny Bizon produkowane były od 1970 r. Służyły do zbioru podstawowych zbóż, a także rzepaku, kukurydzy i słonecznika. W ciągu 34 lat na rynek wypuszczono ok. 70 tys. egzemplarzy blisko 50 modeli. Trafiały one do gospodarstw w Polsce, ale także były eksportowane do kilkudziesięciu krajów w Europie, Azji, Ameryce Północnej i Południowej.
Po przejęciu FNŻ przez amerykańskiego giganta New Holland w 1998 r. produkcja Bizonów trwała jeszcze przez kilka lat. Ostatnich 30 egzemplarzy opuściło fabrykę w 2004 r., co oznacza, że najmłodszy Bizon pracujący w polskim gospodarstwie ma dziś już 20 lat.
Bizon Rekord – optymalny kombajn dla polskiego rolnika
Bizon Rekord był czwartym kombajnem w rodzinie Bizonów. Jego poprzednik – Bizon Super – został bardzo entuzjastycznie przyjęty przez rodzimych rolników. Rekord miał jeszcze dalej posunąć mechanizację polskich gospodarstw.
Opracowanie konstrukcji i przygotowywanie dokumentacji technicznej zakończyło się w 1979 r., a już w 1980 r. Bizon Rekord miał swoją premierę. Podobnie jak wcześniejsze Bizony, ten również odznaczał się wyjątkową solidnością konstrukcji, odpornością na uszkodzenia mechaniczne i trwałością. Cechy te pozwoliły mu wykonywać swoje obowiązki również w trudnym terenie, na cięższych glebach.
Rekord osiągał moc 125 KM, zapewnianą przez silnik Leyland o poj. 6,6 l. Prędkość maksymalna 20 km/h nie należy do szczególnie imponujących, ale spełnia ówczesne standardy i jest wystarczająca dla mniejszych gospodarstw. O takim właśnie przeznaczeniu decyduje również 4,2-metrowy heder. Przepustowość Bizona Rekord to 6,5 kg masy na sekundę. Duża powierzchnia sit (2,92 m2) przekłada się na lepsze oczyszczanie ziaren. Zbiornik ziarna ma pojemność 3,5 m3. Sympatię operatorów wzbudzała przede wszystkim komfortowa kabina, wyposażona w nadmuch powietrza z systemem filtrów, dzięki którym nie trzeba było oddychać pyłem. Opcjonalnie można było w modelu zainstalować klimatyzację lub ogrzewanie.
Już choćby z uwagi na wiek kombajny Bizon Rekord wymagają okresowych remontów. Części potrzebne do ich naprawy znajdziesz na https://lebko.pl/technika-maszyn-zniwnych/wyszukiwanie-wg-producenta-typu/pasuje-do-bizon/z-058-rekord/.
Słabe punkty Bizonów – łożyska, pasy klinowe, elektronika
W starszych kombajnach trzeba zwracać szczególną uwagę na elementy, które pracują najintensywniej i z tego powodu zużywają się znacznie szybciej. Jeśli posiadasz w swoim gospodarstwie Bizona Rekord lub inny model liczący sobie kilkadziesiąt lat, wejdź na lebko.pl/kombajny-zbozowe i zamów elementy potrzebne przy bieżących naprawach.
Na pewno przydadzą się łożyska i pasy klinowe, podlegające silnemu tarciu. Inną słabszą stroną Bizonów są elementy elektroniczne, takie jak lampki, przełączniki i kontrolki – je również warto mieć pod ręką.