Zapowiadana instalacja sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ulic Krasińskiego i Czarneckiego to wyczekiwana zmiana, która ma przynieść realne korzyści dla bezpieczeństwa mieszkańców w tej części miasta. Miejsce to, znane z intensywnego ruchu oraz licznych przejść dla pieszych, już niedługo ma szansę stać się znacznie mniej niebezpieczne – zwłaszcza dla dzieci uczęszczających do pobliskiej podstawówki.
Nowa sygnalizacja – jakie są aktualne etapy przygotowań?
Samorząd ogłosił przetarg na projekt sygnalizacji świetlnej – wpłynęły już propozycje od trzech firm. Rozpiętość cen jest znacząca: najtańsza oferta to nieco poniżej 283 tysięcy złotych, najdroższa niemal 331 tysięcy. Po wybraniu wykonawcy i podpisaniu kontraktu, przewidziany czas na opracowanie dokumentacji wynosi 240 dni. Oznacza to, że pierwsze efekty prac projektowych mieszkańcy powinni zobaczyć najpóźniej za osiem miesięcy.
Dlaczego właśnie to skrzyżowanie?
Krasińskiego i Czarneckiego to miejsce, gdzie pięć przejść dla pieszych przecina ruchliwe jezdnie. Największe zagrożenie stwarzają cztery z nich, prowadzące przez wielopasmową ulicę Krasińskiego. Obecny brak świateł sprawia, że przejście przez więcej niż jeden pas w jednym kierunku to poważne ryzyko, zwłaszcza w godzinach szczytu. Problem ten dotyczy przede wszystkim uczniów oraz rodziców, od lat apelujących o poprawę bezpieczeństwa w tym rejonie.
Wnioski z audytu: gdzie tkwią najważniejsze zagrożenia?
Niedawna analiza bezpieczeństwa pieszych na tym skrzyżowaniu wykazała kilka kluczowych problemów. Oprócz zbyt szybkiej jazdy wielu kierowców, istotną przeszkodą jest ograniczona widoczność pieszych. Najpoważniejsze ryzyko pojawia się, gdy na jednym z pasów samochód zatrzymuje się, by przepuścić pieszego, a jadący obok kierowca nie zdąży zareagować. Projektowana sygnalizacja świetlna powinna trwale rozwiązać ten problem.
Bezpieczniejsze przejścia – jak wygląda sytuacja w skali miasta?
Warszawa systematycznie inwestuje w poprawę bezpieczeństwa na drogach. W tym roku światła zamontowano już na skrzyżowaniach Woronicza ze Spartańską, Wólczyńska z Nocznickiego oraz Przyczółkowa z Pałacową. Kolejne inwestycje są realizowane m.in. na Słomińskiego, a także na skrzyżowaniach Powstańców Śląskich ze Sterniczą oraz Puławskiej z Jagielską i Drumli.
Modernizacje istniejących rozwiązań i doraźne środki bezpieczeństwa
Równolegle prowadzone są prace modernizacyjne istniejących sygnalizacji. Przykładami są skrzyżowania Powstańców Śląskich z Wrocławską oraz Krakowskiej z Bakalarską i Lechicką, które zyskują nowoczesne technologie. W miejscach, gdzie nie da się od razu wprowadzić pełnej sygnalizacji, miasto stosuje rozwiązania tymczasowe – przykładem może być organizacja ruchu na skrzyżowaniu Ordona i Jana Kazimierza.
Nie tylko bezpieczeństwo – korzyści dla pieszych
Instalacja nowoczesnych świateł niesie za sobą nie tylko wzrost bezpieczeństwa. To także większa wygoda i lepsza dostępność dla pieszych. Na przykład nowe światła na Puławskiej umożliwią wytyczenie dogodnego przejścia, które zastąpi uciążliwą kładkę. Podobnie jest na Wołoskiej, gdzie z powodu inwestycji dewelopera piesi mogą korzystać z naziemnego przejścia przy Uniechowskiego – rozwiązania, na które od dawna czekali mieszkańcy osiedla.
W najbliższych miesiącach mieszkańcy Krasińskiego i okolic mogą spodziewać się konkretnych zmian na lepsze. O wszystkich postępach projektu będziemy informować na bieżąco – aby każdy użytkownik tej części miasta mógł czuć się bezpieczniej i swobodniej na co dzień.
Źródło: Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

