W ciągu ostatniego roku mieszkańcy Wilanowa otrzymali nowe rozwiązanie komunikacyjne, które wywarło znaczący wpływ na ich codzienność. Uruchomienie linii tramwajowej, zaczynającej się w nowoczesnej zajezdni R5 na Annopolu, stało się centralnym punktem systemu transportu publicznego w tej części Warszawy. Oprócz torowisk przeprowadzono także modernizację okolicznych jezdni, chodników i ścieżek rowerowych, co zwiększyło dostępność i komfort przemieszczania się po tym rejonie. Trasa, mająca długość około 6,5 km, przebiega przez ulice takie jak Belwederska i Sobieskiego, kończąc swój bieg w alei Rzeczypospolitej. Jest to największa inwestycja tramwajowa w Warszawie od wielu lat.
rola tramwaju w codziennym życiu miasta
Nowa linia tramwajowa do Wilanowa obsługuje kilka kluczowych tras, w tym linię 14, która łączy Wilanów z Ochotą przez Politechnikę, linię 16 prowadzącą przez Marszałkowską do Piasków oraz linię 19, która od 2025 roku połączy Stegny z Bielanami przez Dworzec Centralny. W pierwszym roku użytkowania tramwaje przewiozły aż 20 milionów pasażerów, z czego linia 16 była najczęściej wybierana, obsługując 14,2 miliona pasażerów. Zajezdnia R5, znana z ekologicznych rozwiązań, codziennie obsługuje 60 brygad tramwajowych, co czyni ją jedną z najważniejszych tego typu placówek w Polsce.
modernizacja infrastruktury
Obecnie finalizowane są prace nad infrastrukturą zieleni oraz pieszo-rowerową wzdłuż nowej trasy tramwajowej. W najbliższej przyszłości planowane jest również uruchomienie wspólnego torowiska dla autobusów i tramwajów (TTA), co ma dodatkowo usprawnić podróżowanie w tej części miasta. Tramwaje stały się nieodłącznym elementem życia codziennego mieszkańców Wilanowa, przyczyniając się do rozwoju nowoczesnego, wygodnego i przyjaznego środowisku miasta.
Źródło: facebook.com/Wilanow.Dzielnica.m.st.Warszawa

