W sercu Warszawy, na skrzyżowaniu al. Jerozolimskich i ul. Żelaznej, planowana jest znacząca modernizacja, której celem jest usprawnienie ruchu tramwajowego. Tramwaje Warszawskie postanowiły unowocześnić sygnalizację świetlną, wprowadzając zaawansowany system sterowania ruchem, który zapewni tramwajom pełen priorytet. Wykorzystanie zarówno tradycyjnych pętli indukcyjnych, jak i danych GPS z systemu SIP, pozwoli na płynniejsze i szybsze pokonywanie jednego z najbardziej zatłoczonych punktów w mieście.
Innowacyjny system sterowania ruchem
Modernizacja obejmuje kompleksową przebudowę sygnalizacji świetlnej. Kluczowym aspektem jest wdrożenie zaawansowanego systemu sterowania ruchem (SSR), który dynamicznie dostosowuje się do bieżącej sytuacji na drodze. Dzięki temu systemowi, tramwaje będą identyfikowane zarówno przez pętle indukcyjne umieszczone w torach, jak i dzięki danym GPS z systemu informacji pasażerskiej. Gdy tramwaj zbliży się do określonej strefy, będzie automatycznie rozpoznawany, a informacje te zostaną przekazane do centralnego sterownika, co umożliwi przyznanie priorytetu w ruchu.
Rozbudowa infrastruktury technicznej
Projekt przewiduje nie tylko modernizację linii kablowych i światłowodów, ale także instalację nowoczesnych sygnalizatorów dla wszystkich uczestników ruchu. Pojawią się również urządzenia wspomagające osoby niewidome, takie jak sygnalizacja dźwiękowa i przyciski wzbudzające. Dodatkowo przewidziano monitoring oraz system automatycznego wykrywania pieszych. Nowa infrastruktura obejmie około 20 masztów sygnalizacyjnych, różne wysięgniki oraz słupy oświetleniowe, które pomogą w monitorowaniu skrzyżowania.
Zasady ochrony środowiska
Prace modernizacyjne będą prowadzone z uwzględnieniem ochrony zieleni miejskiej. Dokumentacja projektu szczegółowo opisuje sposoby zabezpieczania drzew i krzewów, w tym ochronę systemów korzeniowych oraz stosowanie osłon pni drzew. Wszelkie prace związane z wycinką czy przycinką zieleni będą miały miejsce między 15 października a 15 marca, a w okresie lęgowym będą nadzorowane przez specjalistów ornitologicznych.
Proces przetargowy i harmonogram realizacji
W ramach otwartego przetargu, oferty można składać do 8 września 2025 roku do godziny 10:00, a ich otwarcie zaplanowano godzinę później. Wadium ustalono na kwotę 13,5 tysiąca złotych, a wykonawcy będą musieli być związani ofertą przez 60 dni. Całkowity koszt inwestycji szacuje się na 1,35 miliona złotych netto. Planowany czas realizacji projektu wynosi 30 tygodni od momentu podpisania umowy.
Nowoczesne rozwiązania jako wzór dla przyszłości
Nowa sygnalizacja na skrzyżowaniu al. Jerozolimskich i ul. Żelaznej to jeden z pierwszych projektów w Warszawie, który w pełni wykorzystuje dane GPS do nadawania priorytetu tramwajom, wspierane tradycyjnymi detektorami. Dzięki rygorystycznym normom technicznym i środowiskowym, inwestycja ta nie tylko poprawi płynność ruchu tramwajowego w centrum miasta, ale także stanowić będzie wzór dla przyszłych modernizacji.