Prace nad nową trasą tramwajową w warszawskiej dzielnicy Ochota postępują. Kluczowy punkt inwestycji, czyli węzeł rozjazdowy u zbiegu ulic Grójeckiej, Bitwy Warszawskiej 1920 roku oraz Banacha, jest już w połowie ukończony. Od soboty zaplanowano znaczące zmiany w organizacji ruchu, co będzie miało wpływ na codzienne podróże mieszkańców. Nowa trasa tramwajowa ma połączyć Ochotę z Dworcem Zachodnim, a prace koncentrują się na skrzyżowaniu Grójeckiej z ulicami Bitwy Warszawskiej 1920 r. i Banacha, gdzie powstaje specjalistyczny układ torów umożliwiający tramwajom jazdę we wszystkich kierunkach.
Postęp prac i planowane zmiany
Na początku roku zamknięto jedną z jezdni ulicy Grójeckiej, co skutkowało odcięciem jej połączenia z ulicą Bitwy Warszawskiej 1920 r. Tramwaje przestały kursować przez to skrzyżowanie. Obecnie, zakończono połowę prac związanych z węzłem rozjazdowym, co oznacza przejście do kolejnej fazy budowy. Nowe zasady ruchu wejdą w życie w nocy z piątku na sobotę (22 na 23 sierpnia) i będą obowiązywać co najmniej do końca roku.
Przebudowa infrastruktury podziemnej
Roboty na skrzyżowaniu obejmują nie tylko budowę torowiska. W pierwszej kolejności modernizowane są podziemne instalacje, takie jak magistrala ciepłownicza oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne i teletechniczne. Po ich zakończeniu, wykonawca przystąpi do realizacji dalszych etapów budowy nowego układu torowego.
Ruch na Grójeckiej: Co się zmieni?
Wprowadzane zmiany obejmą między innymi otwarcie jezdni Grójeckiej w kierunku alei Krakowskiej, podczas gdy prace zostaną przeniesione na nitkę prowadzącą do centrum. Kierowcy będą korzystać z jednej jezdni w obu kierunkach. Tymczasowe przejazdy przez torowisko pozostaną w dotychczasowych miejscach: za przystankiem Hale Banacha i przed ulicą Baśniową. W stronę alei Krakowskiej dostępne będą dwa pasy, a do centrum jeden.
Ulica Banacha: Kolejne utrudnienia
Obie jezdnie ulicy Banacha zostaną zamknięte na odcinku od skrzyżowania z Grójecką do Pawińskiego. Objazd poprowadzony zostanie ulicami Pawińskiego i Dickensa. Kierowcy z ulicy Pawińskiego będą mogli wyjechać na Banacha jedynie w prawo, a dojazd do posesji przy ulicach Banacha 12-22 oraz Grójecka 81-89 będzie możliwy przez ulicę Banacha. Na odcinku od Wolnej Wszechnicy do parkingu mieszkańców wyznaczone zostaną dwa kierunki ruchu.
Zmiany w komunikacji miejskiej
Pasażerowie transportu publicznego muszą liczyć się ze zmianami tras autobusowych. Linia 186 i 414, ruszające z przystanku Banacha 04, pojadą ulicą Pawińskiego do Dickensa, co jest obecnie ich trasą. Linia 157 zostanie skierowana ulicą Bitwy Warszawskiej 1920 r. do Grójeckiej i następnie na swoją regularną trasę. Linie autobusowe 191 i N43 powrócą na swoje standardowe trasy przez ulicę Grójecką do Bitwy Warszawskiej 1920 r. Dotychczasowe trasy objazdowe dla linii: 136, 154, 167, 172, 208, 521, N01 pozostają bez zmian.
Tramwaje linii 7 i 9 nadal będą kończyć swoje kursy na placu Narutowicza. Pasażerowie mogą nadal korzystać z wydłużonych tras linii: 124, 703, 706, 707, 711, 715, 721, 728 i 733 do PKP Rakowiec oraz autobusów zastępczych Z-9 i Z-14. Nowa trasa tramwajowa, której częścią jest torowisko do Dworca Zachodniego, ma połączyć Ochotę i Wolę z Mokotowem i Wilanowem. Wzdłuż Bitwy Warszawskiej 1920 r. powstaje około 1,6-kilometrowy odcinek tramwajowy z tunelem pod parkiem Pięciu Sióstr i Alejami Jerozolimskimi, co umożliwi wygodne przesiadki między tramwajami a pociągami dzięki połączeniu podziemnego przystanku z peronami kolejowymi.
Prognozy wskazują, że z nowej trasy korzystać będzie ponad 1,2 miliona pasażerów rocznie. Podróż z Dworca Zachodniego do Grójeckiej zajmie około pięciu minut, do placu Narutowicza dziesięć minut, a do stacji metra Politechnika piętnaście minut.