Ostatnio Miejskie Zakłady Autobusowe rozpoczęły przetarg na dostawę 80 autobusów elektrycznych, składających się z 30 dwunastometrowych pojazdów i 50 przegubowych. Do przetargu zgłosiły się trzy firmy, które wyraziły zainteresowanie tą inwestycją.
Do podziału jest zamówienie na 30 autobusów dwunastometrowych i jeszcze 50 większych, przegubowych. W pierwszej kategorii, czyli małych pojazdów, oferty zaproponowały następujące firmy:
- Solaris Bus & Coach z Hiszpanii (o wartości ponad 97,7 mln zł),
- Busnex, reprezentujący chińskiego Yutonga (o wartości ponad 91,2 mln zł),
- Hiszpański Irizar (o wartości ponad 84,1 mln zł).
Z kolei w sprawie dostaw większych autobusów przegubowych zainteresowano dwie marki: Solaris (z ofertą ponad 227,5 mln zł) oraz Irizar (z ofertą wycenioną na ponad 222,46 mln zł). Wyróżnikiem tych nowych pojazdów będzie brak pantografów – będą one ładowane za pośrednictwem wtyczek. Niestety, pośród oferentów nie znalazła się żadna polska firma.
W Warszawie ciągle testowane są nowe modele autobusów różnych producentów, w tym także tych, które złożyły swoje oferty. Pomysł ten znalazł odzwierciedlenie w postaci testowego przejazdu elektrycznego autobusu Irizar oraz Mercedes-Benz eCitaro. Wrócił również na testy wodorowy Solaris Urbino 18 Hydrogen.
Decyzja, która firma zostanie wybrana w przetargu, zapadnie w najbliższych tygodniach. Rozstrzygniecie nastąpi na podstawie kilku czynników:
- cena oferty – 70%,
- aspekty ekologiczne – 19% (obejmujące zasięg autobusów na okres 10 lat lub do osiągnięcia dystansu 700 tys. km, trwałość baterii trakcyjnej od 11-go do 15-tego roku użytkowania, panele fotowoltaiczne i komfort termiczny),
- liczba godzin pracy przez okres 10 lat – 7%,
- właściwości techniczne – liczba miejsc dla pasażerów, możliwość naprawy po wypadkach, antykorozyjne wykonanie nadwozia – 4%.