Zwiększenie standardów bezpieczeństwa i komfortu na Południowej Obwodnicy Warszawy

Plan instalacji nowych ekranów dźwiękochłonnych, a także odcinkowego pomiaru prędkości na Południowej Obwodnicy Warszawy (POW) został ogłoszony przez Dariusza Klimczaka, Ministra Infrastruktury. Celem jest nie tylko stworzenie bardziej komfortowych warunków dla mieszkańców poprzez zmniejszenie poziomu hałasu, ale także zwiększenie bezpieczeństwa na drodze poprzez egzekwowanie ograniczeń prędkości.

Umowa dotycząca projektowania i budowy dodatkowych barier akustycznych na POW została podpisana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) w czwartek 28 listopada. Wybór lokalizacji nowych ekranów był wynikiem porealizacyjnej analizy, która wskazała miejsca wymagające lepszej ochrony przed hałasem, niż przewidywał to pierwotny projekt. Dzielnica Wawer, w szczególności okolice węzła Wał Miedzeszyński, została wyznaczona jako miejsce instalacji nowych ekranów.

Zadanie to zostanie wykonane przez firmę MR-CAT za sumę 12,3 mln zł. Umowa przewiduje realizację inwestycji w ciągu 20 miesięcy od momentu jej podpisania. Pierwsze 10 miesięcy to okres przeznaczony na stworzenie projektu i uzyskanie niezbędnych pozwoleń, a kolejne 10 miesięcy to czas realizacji prac budowlanych i uzyskanie zezwoleń na użytkowanie.

„Nowe ekrany akustyczne zostaną postawione w obszarze Wawru, w pobliżu węzła Wał Miedzeszyński, wzdłuż ulic Celulozy, Patriotów, Mozaikowej i Cygańskiej. Istniejące już bariery dźwiękochłonne zostaną także podwyższone w tym rejonie. Zakończenie prac przewidujemy na trzeci kwartał 2026 roku” – powiedział Minister Infrastruktury, Dariusz Klimczak.

Dodatkowo, GDDKiA ogłosiła przetarg na zaprojektowanie i realizację następnej partii ekranów dźwiękochłonnych na POW. Te nowe bariery mają powstać głównie na zachód od Wisły, rozciągając się od ulic Sytej do Bruzdowej, od Przyczółkowej do Ruczaj oraz w pobliżu Marcepanowej i w miejscowości Zagórze.