Warszawa planuje znaczący rozwój swojego systemu transportu publicznego poprzez budowę nowej linii tramwajowej na Zieloną Białołękę. Nowa trasa o długości 6,5 km ma zostać zrealizowana w latach 2028-2030, a środki na ten cel miasto zamierza pozyskać z Krajowego Planu Odbudowy. Ta inwestycja ma kluczowe znaczenie dla mieszkańców Białołęki, którzy zyskają dostęp do szybkiego transportu szynowego, umożliwiającego łatwe przemieszczanie się do stacji metra Kondratowicza oraz w kierunku dworca Wileńskiego.
Etapy przygotowań do budowy
Rok temu Tramwaje Warszawskie zawiązały współpracę z wykonawcą odpowiedzialnym za przygotowanie dokumentacji projektowej. Zgodnie z umową, projekt ma być gotowy w ciągu 42 miesięcy. Wstępne prace koncentrowały się na analizie najlepszych sposobów połączenia wschodniej Białołęki ze stacją metra Kondratowicza. Na podstawie tej analizy, Tramwaje Warszawskie wybrały jeden spośród trzech rozważanych wariantów.
Rozdzielenie ruchu tramwajowego i autobusowego
Decyzją spółki, wybrany został wariant, który zakłada całkowite rozdzielenie ruchu tramwajowego i autobusowego. Tramwaje Warszawskie postanowiły zbudować odrębną trasę tramwajową oraz buspasy, zamiast jednego wspólnego pasa dla obu środków transportu. Wybór ten jest uzasadniony zarówno względami środowiskowymi, jak i terminowymi, co podkreśla rzecznik spółki.
Potencjalne zmiany w przyszłości
Mimo jasnego wyboru obecnego wariantu, Tramwaje Warszawskie biorą pod uwagę możliwość przyszłego dostosowania wiaduktu tramwajowego nad trasą S8 do ruchu autobusowego. Ponadto, miasto planuje zaprojektowanie dodatkowej drogi w rezerwie terenowej dla Trasy Olszynki Grochowskiej, co może wpłynąć na bardziej elastyczne zarządzanie transportem w przyszłości.
Postępy w przygotowaniach projektowych
Obecnie trwają intensywne prace nad projektem, które obejmują zatwierdzenie projektu prac geologicznych i planowane rozpoczęcie badań podłoża gruntowego. Te kroki są niezbędne, aby upewnić się, że realizacja budowy przebiegnie zgodnie z planem i bez nieprzewidzianych przeszkód.
Przyszłe kroki i harmonogram
Plany zakładają ogłoszenie przetargu na roboty budowlane w 2027 roku, pod warunkiem zabezpieczenia niezbędnych funduszy. Po uzyskaniu wymaganych pozwoleń administracyjnych i zakończeniu etapu projektowego, budowa ma ruszyć pełną parą między 2028 a 2030 rokiem. Finansowanie tego projektu opiera się na pozyskaniu środków zewnętrznych, w tym wspomnianych środków z KPO, co pozostaje jednym z priorytetów dla Tramwajów Warszawskich.