Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie ogłosił przetarg, który może odmienić codzienne podróże mieszkańców zachodnich dzielnic stolicy. Planowane połączenie tramwajowe między ulicą Kasprzaka a Dworcem Zachodnim to pierwszy krok do realizacji długo wyczekiwanej linii obwodowej, która pozwoli mieszkańcom Woli i Ochoty podróżować bez męczącego przejazdu przez zatłoczone centrum.
Co zyskają mieszkańcy zachodnich dzielnic?
Nowe połączenie to przede wszystkim oszczędność czasu dla tysięcy warszawiaków. Mieszkańcy Woli będą mogli dojechać na Ochotę w kilka minut, zamiast obecnej podróży przez Śródmieście. Dworzec Zachodni stanie się prawdziwym centrum przesiadkowym – z jednego miejsca będzie można dostać się koleją do centrum, tramwajem na Wolę, Ochotę, a docelowo także do Wilanowa.
Jak będzie wyglądać nowa trasa?
Projektanci mają przed sobą wyzwanie poprowadzenia 1,4-kilometrowej trasy w dużej mierze pod ziemią. Tramwaje będą korzystać z istniejącego tunelu pod Dworcem Zachodnim, ale powstaną też nowe odcinki podziemne wzdłuż ulic Prądzyńskiego i Krzyżanowskiego. Połączenie z obecną siecią tramwajową nastąpi przy przystanku Szpital Wolski na ulicy Kasprzaka.
Trzy warianty do wyboru
Wykonawca dokumentacji przygotuje mieszkańcom trzy różne propozycje przebiegu trasy. Każdy wariant będzie się różnił miejscem, gdzie tramwaje „wynurzą się” z tunelu na powierzchnię. Od tego wyboru zależy, jak funkcjonalne będzie nowe połączenie i jak wpłynie na ruch w okolicy.
Nowoczesne przystanki dla wygody pasażerów
Na trasie powstaną trzy zespoły przystankowe, z których najważniejszy znajdzie się pod ziemią przy peronie numer 9 Dworca Zachodniego. Pasażerowie będą mogli przechodzić między pociągami a tramwajami windami i schodami przez podziemne przejście. Dzięki specjalnym rozjazdom niektóre tramwaje będą mogły kończyć trasę na dworcu, obsługując pasażerów jadących w obu kierunkach.
Kiedy rozpoczną się prace?
Obecnie miasto szuka wykonawcy dokumentacji projektowej, która ma być gotowa w ciągu 43 miesięcy od podpisania umowy. Pierwsze łopaty w ziemi pojawią się dopiero po 2030 roku, ale już w drugiej połowie 2026 roku ma działać pierwszy podziemny przystanek od strony Ochoty. Harmonogram uzależniony jest od dostępności środków finansowych.
Część większego planu
Inwestycja została podzielona na dwa zadania: budowę głównej trasy i wyposażenie tunelu przy peronie 9. To rozwiązanie pozwoli miastu elastyczniej zarządzać budżetem i realizować prace etapami. Projektanci będą musieli także zadbać o to, by inwestycja jak najmniej wpłynęła na tereny zielone w okolicy.
Nowa trasa to kluczowy element przyszłego tramwaju do Wilanowa, który połączy południowe dzielnice z zachodnią częścią miasta. Mieszkańcy Woli, Ochoty, Mokotowa i Wilanowa zyskają szybkie połączenie, które zmieni sposób poruszania się po stolicy. Dworzec Zachodni, dzięki tej inwestycji, stanie się jednym z najważniejszych węzłów komunikacyjnych w Warszawie.