Planuje się kolejną fazę modyfikacji w centralnej części stolicy, która obejmie zwężenie jezdni na odcinku ul. Marszałkowskiej od Ronda Dmowskiego aż do Pałacu Saskiego. Ta zmiana jest analogiczna do tej już wprowadzonej na odcinku od ul. Królewskiej do pl. Bankowego, gdzie każdym kierunku można poruszać się dwoma pasami ruchu. Ten inicjatywa jest wspólną realizacją zarządców dróg miejskich i tramwajowych, a także stanowi integralną część tzw. Nowego Centrum Warszawy – jednego z kluczowych projektów podczas kadencji Rafała Trzaskowskiego jako prezydenta miasta.
Na obecnym etapie plany przewidują przeprowadzenie prac w letnim sezonie 2025 roku, jednak szczegółowy harmonogram prac oraz wyłączeń ruchu tramwajowego jest jeszcze przedmiotem negocjacji i koordynacji – informuje Urbanowicz. Dodaje również, że zostaną wprowadzone rozwiązania służące do obsługi docelowej organizacji ruchu (takie jak przejazdy i przejścia przez torowisko). Przedstawiono też plany dotyczące stworzenia pasów separacyjnych przy torowisku z przewidzianym miejscem na nasadzenia drzew, które ma zamiar posadzić Zarząd Dróg Miejskich (ZDM).
Zdaniem Jakuba Dybalskiego, rzecznika ZDM, drogowcy są w pełni przygotowani do przystąpienia do swoich zadań po zakończeniu prac prowadzonych przez tramwajarzy. – W praktyce, po zakończeniu prac budowlanych przeprowadzanych przez tramwajarzy, pozostawione zostanie miejsce na nasadzenie zieleni, co następnie zostanie wykonane przez naszych pracowników. Ponieważ jako reguła, drzewa nie są sadzone latem, wszystko ładnie się wpasowuje w cały harmonogram – tłumaczy Dybalski.
Dodatkowo, Dybalski wskazuje na koordynację działań dotyczących zmian na placu Centralnym i w kwartale ulic Złota/Zgoda z pracami tramwajarzy planowanymi na przyszły rok. Podkreśla, że Marszałkowska jest odnawiana etapami. W ubiegłym roku, ZDM ogłosił plany dotyczące kolejnej fazy przebudowy – odcinka od pl. Konstytucji do ul. Nowogrodzkiej. Planowane są tam ścieżki rowerowe, komfortowe chodniki oraz aleje drzew.