W ramach przetargu dotyczącego opracowania kompletnej dokumentacji projektowej dla nowej trasy tramwajowej, która ma połączyć ulicę Kasprzaka z Dworcem Zachodnim, zgłoszono oferty od siedmiu firm projektowych. Pięć spośród nich zmieściło się w budżecie, który wynosi 20,312 mln zł brutto. Aktualnie komisja przetargowa analizuje złożone dokumenty pod kątem spełnienia wymogów formalnych.
szczegóły planowanej linii tramwajowej
Nowa linia tramwajowa ma mieć długość około 1,4 km, przy czym znacząca część trasy, bo około 0,9 km, zostanie poprowadzona pod ziemią. Tory przebiegać będą przez istniejący tunel pod stacją kolejową, a także przez nowo powstały tunel wzdłuż ulic Prądzyńskiego i Krzyżanowskiego. Połączenie z ulicą Kasprzaka zostanie zrealizowane w pobliżu przystanku Szpital Wolski.
trzy warianty projektu i podział prac
Zwycięzca przetargu będzie odpowiedzialny za opracowanie trzech różnych wariantów trasy. Różnice pomiędzy nimi będą dotyczyć końcowego odcinka podziemnego oraz lokalizacji rampy wyjazdowej, która może powstać przy ulicy Prądzyńskiego lub Krzyżanowskiego. Projekt został podzielony na dwa zadania: pierwsze obejmuje trasę od ulicy Kasprzaka do stacji Warszawa Zachodnia, a drugie dotyczy wyposażenia tunelu tramwajowego pod stacją oraz budowy przystanku przy peronie 9.
elastyczność realizacji i niezbędna dokumentacja
Podział na dwa zadania pozwala na elastyczne działania inwestycyjne, zależnie od dostępnych środków finansowych. Dotyczy to zarówno fazy projektowej, uzyskiwania decyzji administracyjnych, jak i samej budowy. Projektant będzie musiał przygotować projekt budowlany, projekty wykonawcze oraz dokumentację przetargową. Niezbędne będzie także uzyskanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych oraz innych zgód administracyjnych, co umożliwi rozpoczęcie prac budowlanych.
terminy realizacji i znaczenie trasy
Na przygotowanie dokumentacji projektowej przewidziano 43 miesiące od momentu podpisania umowy. Rozpoczęcie budowy planowane jest po 2030 roku, a jej termin zależy głównie od dostępności funduszy. Nowa trasa będzie istotnym elementem tramwajowego połączenia obwodowego, co ułatwi transport pomiędzy dzielnicami bez konieczności przejazdu przez centrum miasta. Ułatwi również dojazd od strony Woli do Dworca Zachodniego, który staje się kluczowym węzłem przesiadkowym.
równoległe prace w innych lokalizacjach
Równocześnie trwają prace nad trasą tramwajową prowadzącą od strony Ochoty. Zgodnie z planem, tramwaje mają dotrzeć do pierwszego podziemnego przystanku na Dworcu Zachodnim w drugiej połowie 2026 roku.
Źródło: facebook.com/tramwaje.warszawa