Masz starego Ursusa? Na te awarie musisz być przygotowany!

Dla zwolenników innowacyjnych rozwiązań w rolnictwie to niepojęte, ale fakty są takie, że w wielu polskich gospodarstwach nadal pracują kilkudziesięcioletnie Ursusy. Przeważnie są to modele C-330 – czyli pierwszy produkowany w Polsce ciągnik – oraz jego następca, C-360. Użytkownicy chwalą je przede wszystkim za niezawodność. Ciągniki Ursus uchodzą za sprzęt nie do zdarcia. Stosunkowo prosta konstrukcja ułatwia też samodzielne przeprowadzanie większości niezbędnych napraw. Nie można jednak oczekiwać, że tak stare maszyny będą działały bez żadnych usterek. Te oczywiście się zdarzają, i to wcale nierzadko. Na szczęście części zamienne do Ursusów są nadal szeroko dostępne, a przy tym niedrogie. Warto jednak wiedzieć, jakie awarie C-330 i C-360 są najpopularniejsze, aby w środku sezonu nie zostać z niesprawnym sprzętem i bez pomysłu na to, co mogło się zepsuć.

Skąd się wzięła popularność Ursusów C-330 i C-360?

Sentyment do Ursusów bierze się przede wszystkim z pamięci o tym, jak ogromną rewolucję dla polskiego rolnictwa stanowiło ich pojawienie się. W końcu mieliśmy okazję dogonić Zachód i ułatwić sobie pracę, do tej pory wykonywaną z pomocą narzędzi ręcznych i wozów konnych. W latach 60., gdy pierwszy Ursus C-330 zjeżdżał z taśmy, modernizacja rolnictwa stanowiła zagadnienie ideologiczne i władze były gotowe przeznaczyć na ten cel spore środki. To dlatego już niecałą dekadę po Trzydziestce, światło dzienne ujrzał Ursus C-360.

Dziś trudno uznać te ciągniki za cuda techniki, ale ich niespodziewana trwałość nie może nie budzić respektu. Na dodatek części C-330 i C-360 są nadal dość powszechnie dostępne, dlatego nawet w razie poważniejszej usterki, ciągle można przedłużać życie tym wyjątkowo lubianym traktorom.

 

Czym właściwie różnią się Trzydziestka i Sześćdziesiątka?

Dla niewprawnego oka różnica między C-330 a C-360 może być trudno dostrzegalna. Oba pojazdy wyglądają oldschoolowo, co nie powinno dziwić, biorąc pod uwagę ich zaawansowany wiek. Oba ciągniki przeznaczone są do pracy w małych gospodarstwach albo też do opracowywania wydzielonego obszaru na większym areale. A jednak w założeniu twórców, C-360 miał stanowić rozszerzenie funkcjonalności Trzydziestki. Z biegiem lat różnice między nimi nie wydają się już jednak tak oczywiste, ale nadal mogą mieć znaczenie funkcjonalne.

Pierwszą oznaką nowoczesności młodszej Sześćdziesiątki była moc. C-330 ma 30 KM a C-360 już 52 KM. Dziś, gdy 100 KM to standard, oba traktory wydają się pod tym względem mało imponujące. Dużym ułatwieniem w Sześćdziesiątce jest na pewno dwukrotnie większy zbiornik paliwa, pozwalający zmniejszyć ilość tankowań. W C-330 mamy silnik 2-cylindrowy a w C-360 – 4-cylindrowy, ale oba są dwusuwowe. Silnik Sześćdziesiątki jest jednak znacznie pojemniejszy – ma 3,12 l a w Trzydziestce tylko 1,96 l.

Podczas pracy duże znaczenie ma ilość biegów. W C-330 mamy 6 biegów do przodu i 2 do tyłu. W C-360 ilość przełożeń wstecznych nie uległa zmianie, ale dodano 4 biegi do przodu. Kto jednak oczekuje przełożenia tych wartości na prędkość – zawiedzie się. Trzydziestka jedzie 25/h a Sześćdziesiątka – 27 km/h.

 

Najczęstsze awarie C-330 i C-360

Stare Ursusy ustępują nowszym maszynom pod względem wydajności, komfortu a zdaniem wielu – również designu, ale w jednym na pewno są od nich lepsze. Chodzi oczywiście o niezawodność. Biorąc pod uwagę usterki, pojawiające się w aktualnie produkowanych ciągnikach, trudno sobie wyobrazić, abyśmy maszyny te spotykali w polu czy w gospodarstwie za 40 lat – a tymczasem dla C-330 i C-360 taki wiek to standard. Biorąc pod uwagę wiek ciągnika oraz obciążenia, jakim podlega, warto jednak mieć pod ręką podstawowe części zapasowe, albo zamawiać je z zaufanego źródła, gwarantującego błyskawiczną wysyłkę.

Właściciele Ursusów C-330 narzekają często na przegrzewanie się silnika. Problem pojawiał się z resztą niemal od początku obecności maszyny w polskich gospodarstwach. Najczęściej winny jest zepsuty termostat lub pompa wody. Nierzadko zbyt wysoka temperatura jest też wynikiem naszych własnych błędów – czyli zmuszania traktora do pracy pod zbyt dużym obciążeniem. Do części C-330, które regularnie wymagają wymiany, należą również zawory głowicy, zębatki oraz przewody paliwowe (te ostatnie mają tendencję do zapychania się, w efekcie czego maszyna traci moc lub pracuje zrywami).

Z kolei wśród części C-360, które warto mieć pod ręką, warto wymienić przede wszystkim przełączniki, kontrolki i lampy – regularnie dochodzi do ich przepalania się. Problemy może sprawiać również skrzynia biegów albo TUZ, ale te awarie nie należą do bardzo powszechnych.