Intensyfikacja działań GDDKiA w kwestii budowy ostatniej części Warszawskiego Węzła Drogowego

Zdeterminowana w dążeniu do rozwiązania deficytu w budowie ostatniej części systemu komunikacyjnego Warszawy, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) przyspiesza swoje wysiłki. Niewielki brak dwóch odcinków drogi ekspresowej S17 o łącznej długości 14 kilometrów uniemożliwia zamknięcie „ringu” komunikacyjnego dookoła polskiej stolicy. Jednak od długiego czasu, procedury biurokratyczne stanowią barierę dla realizacji projektu.

GDDKiA z powodzeniem wycofała dwa wnioski dotyczące uzyskania decyzji środowiskowej dla drogi ekspresowej S17, które były skierowane na odcinki Drewnica-Ząbki i Ząbki-Warszawa Wschód (Zakręt). Oba dokumenty trafiły do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku. Instytucja ta wystąpiła również o zakończenie postępowania dotyczącego wydania decyzji środowiskowych.

W piątek, 21 marca 2025 r., Warszawski Sąd Administracyjny wydał orzeczenie dotyczące odcinka Drewnica-Ząbki, oddalając skargi złożone w 2021 r. na decyzję Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (GDOŚ). Decyzja GDOŚ anulowała decyzję Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku i zakończyła postępowanie przed organem pierwszej instancji. W uzasadnieniu ustnym wyroku Sąd podkreślił, że osoba pełniąca funkcję dyrektora RDOŚ w Warszawie nigdy nie uczestniczyła w tym postępowaniu. Orzeczenie to sugeruje, że decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla odcinka Drewnica-Ząbki nie jest prawnie wiążąca.