Rok 2023 jest wyjątkowy dla GE Aerospace, które ma powody do świętowania związane z dwoma wielkimi osiągnięciami. W Warszawie centrum inżynieryjne tej firmy obchodzi swoje 25-lecie, a jednocześnie mija 40 lat nieprzerwanej produkcji i rozwoju silnika F110, jednego z najbardziej cenionych napędów w historii lotnictwa wojskowego.
Przełomowe 25 lat Centrum Inżynieryjnego w Warszawie
Centrum inżynieryjne GE Aerospace w Warszawie to kluczowy element działalności firmy w Europie. Znajdujące się na terenie Instytutu Lotnictwa, w pobliżu lotniska im. Fryderyka Chopina, miejsce to od ćwierćwiecza jest źródłem innowacji i postępu w dziedzinie napędów lotniczych.
Zatrudniając wybitnych polskich inżynierów, centrum to odgrywa istotną rolę w rozwoju nowoczesnych technologii. Obiekt obejmuje 12 budynków i osiem zaawansowanych laboratoriów na powierzchni prawie 33 000 stóp kwadratowych, gdzie projektowane i testowane są najnowsze rozwiązania w dziedzinie napędów.
GE Aerospace w Polsce to nie tylko warszawskie centrum. Firma prowadzi działalność w sześciu lokalizacjach na terenie kraju, angażując ponad 2000 pracowników w różnorodne projekty inżynieryjne, badawczo-rozwojowe oraz produkcyjne. Łączna inwestycja przekroczyła już 700 milionów dolarów, a na badania i rozwój firma przeznacza rocznie ponad 50 milionów dolarów.
Nowe Zamówienie na Silniki T700 i Współpraca z Polską
W tym roku więź GE Aerospace z Polską została jeszcze bardziej umocniona dzięki zamówieniu na 210 silników T700. Zostaną one wykorzystane do napędu 96 śmigłowców Boeing AH-64E Apache Guardian dla polskich sił zbrojnych.
Silnik T700, znany z niezawodności i wydajności, jest preferowanym wyborem dla śmigłowców średniej wielkości. Zamówienie to dodatkowo wzmacnia współpracę z Polską, która obejmuje już myśliwce FA-50 z silnikami F404 oraz śmigłowce z silnikami T700 i CT7.
Umowa o współpracy z Ministerstwem Obrony Narodowej RP zakłada, że Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 S.A. będą świadczyć serwis dla silników T700 i CT7, a Wojskowa Akademia Techniczna w Warszawie będzie odpowiedzialna za szkolenie polskich techników i personelu wojskowego, co przyczyni się do rozwoju lokalnych możliwości serwisowych i szkoleniowych.
Czterdzieści Lat Sukcesu Silnika F110
W tym roku świętujemy również 40-lecie produkcji silnika F110, który przez dekady stanowił napęd wielu myśliwców. Od momentu wprowadzenia na rynek w 1984 roku, silnik ten został udoskonalony i dostosowany do współczesnych wymagań.
Silnik F110, napędzający samoloty takie jak F-15 i F-16, zdobył uznanie wśród sił zbrojnych na całym świecie. Jego popularność wzrosła dzięki zamówieniom na nowe samoloty, takie jak Boeing F-15EX Eagle II, które są wyposażone wyłącznie w ten model silnika.
Znaczące modernizacje sprawiły, że 92% części silnika F110 przeszło zmiany konstrukcyjne, co zwiększyło jego wydajność i trwałość. Program przedłużenia żywotności oraz zaawansowane technologie chłodzenia poprawiły jego osiągi w ekstremalnych warunkach.
Dzięki modernizacjom osiągnięto także wiodący w branży standard czasu pracy na skrzydle, wynoszący 750 godzin. Większość czynności konserwacyjnych można teraz wykonywać bez konieczności demontażu silnika, co zwiększa jego gotowość bojową.
GE Aerospace kontynuuje rozwój i produkcję silnika F110, aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na niezawodne i ekonomiczne rozwiązania napędowe dla nowoczesnych sił zbrojnych.