Centralny Port Komunikacyjny (CPK) intensyfikuje swoje działania związane z realizacją Kolejowego Programu Dobrowolnych Nabyć (KPDN), co stanowi kluczowy element rozwoju infrastruktury transportowej w Polsce. Program ten ma na celu pozyskanie gruntów niezbędnych do budowy linii Kolei Dużych Prędkości, które połączą Warszawę z Łodzią, uwzględniając przy tym planowane lotnisko. Do tej pory, CPK zdołało nabyć 105 działek o łącznej powierzchni 113 hektarów, co stanowi znaczną część gruntów przewidzianych na tym etapie projektu.
Postępy w realizacji programu
Na dzień 5 września 2025 roku spółka CPK posiada już ponad połowę z 206 działek niezbędnych do realizacji pierwszego etapu KPDN. Zainteresowanie programem jest wysokie, o czym świadczy fakt, że właściciele 196 działek zgłosili chęć uczestnictwa. Warto zaznaczyć, że program kolejowy dotyczy wyłącznie działek bezpośrednio położonych na trasie planowanych linii, co odróżnia go od lotniskowego programu obejmującego szerszy obszar.
Lotniskowy Program Dobrowolnych Nabyć
W ramach lotniskowego Programu Dobrowolnych Nabyć, CPK przejęło kontrolę nad 2160 działkami o łącznej powierzchni przekraczającej 2040 hektarów. Obecnie spółka dysponuje ponad 53% gruntów objętych Decyzją Lokalizacyjną dla lotniska oraz zachodniej części węzła kolejowego, co jest kluczowe dla dalszych działań inwestycyjnych. Program ten przyciągnął uwagę 1062 właścicieli nieruchomości z obszaru objętego decyzją.
Strategia finansowa zakupu nieruchomości
Kluczowym elementem strategii nabywania nieruchomości przez CPK jest oferowanie atrakcyjnych warunków finansowych. Niezależni rzeczoznawcy majątkowi dokonują indywidualnych wycen nieruchomości, uwzględniając ich specyfikę. Spółka proponuje dodatkowe bonusy: 20% do wartości gruntu oraz 40% do wartości budynków. Dodatkowo, właściciele mają możliwość skorzystania z oferty równej wartości odtworzeniowej.
Planowanie i harmonogram budowy Kolei Dużych Prędkości
Realizacja linii Kolei Dużych Prędkości to priorytetowy projekt w ramach inwestycji CPK. Zgodnie z uchwałą Rady Ministrów z dnia 31 grudnia 2024 roku, pierwsza linia ma zostać oddana do użytku do końca 2032 roku. Opracowany harmonogram zakłada również ukończenie pozostałych odcinków „Y” do 2035 roku. Jeszcze w tym roku przewidziane jest ogłoszenie pierwszych przetargów na realizację robót budowlanych na odcinkach od Warszawy Zachodniej do CPK, o łącznej długości około 31 km.