W pierwszej połowie 2025 roku PKP Intercity S.A. zanotowało znaczący wzrost liczby pasażerów na trasie Białystok – Warszawa, wynoszący 34 proc. w porównaniu do tego samego okresu w roku poprzednim. Znaczne zwiększenie liczby podróżnych można przypisać modernizacjom infrastruktury kolejowej, które przeprowadza Ministerstwo Infrastruktury.
Rozwój infrastruktury i wzrost prędkości
Intensywne prace modernizacyjne na trasie Rail Baltica mają na celu zwiększenie prędkości pociągów do 200 km/h między Warszawą a Białymstokiem. Inwestycje te mają skrócić czas podróży oraz poprawić komfort pasażerów. Poseł Michał Moskal wyraził zainteresowanie szczegółami harmonogramu tego projektu.
Zmiany w rozkładzie jazdy i dostępność
Przed modernizacją, w roku 2013/2014, na trasie Warszawa Centralna – Białystok kursowało pięć par połączeń, z najkrótszym czasem przejazdu wynoszącym trzy godziny. Po zakończeniu modernizacji liczba połączeń wzrosła do dwunastu par, co znacznie poprawiło dostępność dla pasażerów.
Efekty modernizacji i wzrost liczby pasażerów
Zwiększona liczba połączeń oraz ulepszona infrastruktura przyczyniły się do imponującego wzrostu liczby pasażerów o 193 proc. w porównaniu do 2014 roku. Pociągi typu „sprinter” skróciły czas podróży do półtorej godziny, a standardowe połączenia zajmują teraz dwie godziny bez ośmiu minut. Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak zauważył, że te modernizacje przyciągają coraz więcej podróżnych.
Przyszłe plany i inwestycje
Projekt modernizacji linii kolejowej nr 6, obejmujący odcinek Warszawa Wschodnia – Czyżew, jest częścią długoterminowego Krajowego Programu Kolejowego obowiązującego do 2030 roku, z możliwością przedłużenia do 2032 roku. Planowane wdrożenie systemu GSM-R na trasie Czyżew – Białystok ma nastąpić około 2029 roku, lecz jego realizacja jest uzależniona od dostępności funduszy. Negocjacje dotyczące harmonogramu są w toku.
Priorytety i cele Ministerstwa Infrastruktury
Choć podniesienie prędkości pociągów do 200 km/h na całej trasie Warszawa – Białystok jest celem długoterminowym, ministerstwo koncentruje się obecnie na zwiększeniu liczby połączeń. To podejście szybko przynosi korzyści w postaci większej liczby pasażerów. W planach jest także dalsze skrócenie czasu przejazdu dla pociągów „sprinter” do 80 minut.