Nowe chodniki i ścieżki rowerowe na Sobieskiego – co zyskają mieszkańcy? Mieszkańcy południowej Warszawy mogą już szykować się na zmiany wzdłuż ulicy Jana III Sobieskiego. Przed nami modernizacja, która obejmie zarówno odnowienie chodników, jak i gruntowną przebudowę tras rowerowych między ulicą Dolną a aleją Wilanowską. Sprawdziliśmy, jak przebiegną prace i co oznaczają dla osób poruszających się tą ważną arterią dzielnic Mokotów i Wilanów.
Dlaczego właśnie teraz? Krok po kroku o przebudowie
Zmiany na Sobieskiego są powiązane z niedawną rozbudową linii tramwajowej do Wilanowa. W trakcie prac tramwajowych część infrastruktury pieszej i rowerowej została już wyremontowana, głównie tam, gdzie wymagały tego inne roboty – na przykład przy przebudowie instalacji podziemnych. Jednak nie wszędzie takie działania były konieczne, dlatego w kilku miejscach stare chodniki i drogi rowerowe wciąż czekały na swoją kolej.
Teraz to się zmienia. Miasto rusza z kolejnym etapem prac, obejmującym odcinki dotychczas omijane przez modernizację. Wykonawcą robót będzie firma Efekt, która zobowiązała się zrealizować inwestycję za ponad 6,5 miliona złotych.
Co się zmieni na ulicy? Szczegóły inwestycji
Podstawowym celem rewitalizacji jest nie tylko poprawa wyglądu tej części miasta, ale też zwiększenie wygody i bezpieczeństwa wszystkich użytkowników ulicy. Cały prawie czterokilometrowy fragment Sobieskiego zyska nowe chodniki – tym razem wykonane z trwałych betonowych płyt. Z kolei rowerzyści docenią asfaltowe drogi rowerowe o zwiększonej szerokości.
Do tej pory, przez obecność placów budowy związanych z tramwajem, nie było możliwe przeprowadzenie pełnej przebudowy. Teraz, po przekazaniu terenu przez Tramwaje Warszawskie, magistrat szybko ogłosił przetarg, aby nie zwlekać z realizacją inwestycji.
Jak miasto organizuje prace? Wnioski z doświadczeń
Koordynacja miejskich inwestycji nie zawsze była łatwa, zwłaszcza gdy na tym samym terenie działały różne firmy. Jednak doświadczenie z takich przedsięwzięć, jak budowa metra na ul. Kondratowicza, nauczyło urzędników sprawniejszej współpracy między jednostkami. Podobny model wdrożono teraz na Sobieskiego: najpierw zakończono roboty tramwajowe, a zaraz potem przystąpiono do poprawy infrastruktury dla pieszych i rowerzystów.
Dzięki temu mieszkańcy Mokotowa i Wilanowa mogą liczyć na szybsze zakończenie wszystkich uciążliwych prac drogowych oraz na wyraźny wzrost komfortu codziennego poruszania się po tej trasie.
Co oznaczają te zmiany dla lokalnej społeczności?
Przeprowadzana modernizacja to nie tylko odnowione chodniki czy szersze ścieżki rowerowe – to także inwestycja w bezpieczeństwo i wygodę. Ulica Jana III Sobieskiego po zakończeniu prac stanie się przestrzenią bardziej przyjazną zarówno dla osób pieszych, jak i cyklistów. W dłuższej perspektywie poprawi się również estetyka i funkcjonalność tej części miasta, co może pomóc w rozładowaniu ruchu i zachęcić do korzystania z alternatywnych środków transportu.
Warto wiedzieć, że to nie koniec zmian na tym odcinku stolicy. Miasto deklaruje, że sukces przebudowy może stać się wzorem dla innych inwestycji tego typu w Warszawie, a mieszkańcy mogą spodziewać się dalszych działań na rzecz poprawy jakości przestrzeni publicznych.
źródło: facebook.com/UDMokotow