Rozpoczęliśmy prace związane z modernizacją kluczowego odcinka kolejowego łączącego Warszawę i Lublin. Obszar między Warszawą Wawer a Otwockiem, w tym lokalizacje takie jak Falenica i Radość, jest obecnie przygotowywany do budowy bezkolizyjnych skrzyżowań oraz przenoszenia istniejącej infrastruktury kanalizacyjnej. Te wstępne działania mają na celu skrócenie całkowitego czasu realizacji projektu, który zakłada, że po zakończeniu robót pociągi będą kursować po czterech torach.
Postęp prac i przyszłe plany
W październiku ubiegłego roku ogłosiliśmy przetarg na modernizację końcowego odcinka trasy Warszawa – Lublin. Otrzymaliśmy siedem propozycji, które aktualnie są analizowane w celu wyłonienia najkorzystniejszej oferty. Planowane rozpoczęcie prac to wrzesień bieżącego roku, a przez pierwsze pół roku nie przewidujemy znaczących zakłóceń w ruchu pociągów. W tym czasie powstaną także tymczasowe perony na stacjach Warszawa Wawer oraz Warszawa Falenica, a także rozjazdy w Międzylesiu.
Prace przygotowawcze i infrastrukturalne
Przed przystąpieniem do głównych prac budowlanych realizowane są działania przygotowawcze. W Radości oraz Falenicy rozpoczęły się rozbiórki budynków, co umożliwi budowę bezkolizyjnych skrzyżowań, które zapewnią bezpieczeństwo mieszkańcom. Dodatkowo, kanalizacja sanitarna w rejonie Anina i Międzylesia jest przenoszona z terenów kolejowych na miejskie pod jezdnię, co stworzy przestrzeń na dodatkowy tor. Całkowity koszt tych prac przygotowawczych wynosi 20 milionów złotych netto i są one realizowane przez firmy Trakcja oraz RACY.
Nowa infrastruktura energetyczna
Aby wspierać nową infrastrukturę kolejową, przejęliśmy również część działki od Lasów Państwowych w rejonie ulic Zagajnikowej i Patriotów w Warszawie. Na tym terenie powstanie podstacja trakcyjna oraz zbiornik rozsączający, co zapewni odpowiednie zasilanie dla ruchu kolejowego na czterech torach. Drzewa z tych obszarów zostały usunięte przez Nadleśnictwo Celestynów, co jest niezbędnym krokiem dla realizacji inwestycji.
Nowe rozwiązania dla komunikacji
W ramach modernizacji planowane jest rozdzielenie ruchu pociągów dalekobieżnych od aglomeracyjnego na odcinku Warszawa Wawer – Otwock. Zlikwidowane zostaną cztery przejazdy kolejowe, które zostaną zastąpione nowoczesnymi rozwiązaniami, takimi jak tunel drogowy w Radości oraz wiadukt drogowy w Józefowie. To znacząco poprawi bezpieczeństwo i komfort podróży.
Modernizacja przystanków i przejść
W ramach projektu przewidziano przebudowę ośmiu przystanków, w tym Warszawa Anin, Warszawa Międzylesie oraz Warszawa Falenica. Wszystkie przystanki zostaną wyposażone w nowoczesne systemy informacji pasażerskiej. Planowana jest także budowa 20 nowych przejść pod torami oraz modernizacja już istniejącego przejścia przy stacji Warszawa Falenica. Dodatkowo, istniejące mosty na rzece Świder zostaną odnowione, a nowe mosty wybudowane pod torami linii nr 506.
Podsumowanie inwestycji
Cała modernizacja odcinka Warszawa Wawer – Otwock to ostatni etap szerszego projektu modernizacyjnego linii otwockiej. Prace zrealizowane wcześniej między Warszawą Wschodnią a Warszawą Wawer obejmowały m.in. przebudowę przystanków oraz budowę nowych przejść podziemnych. Projekt ten jest współfinansowany przez Unię Europejską, co podkreśla jego znaczenie dla rozwoju infrastruktury transportowej w regionie.