Została podpisana umowa pomiędzy Tramwajami Warszawskimi a odpowiednią firmą, która ma za zadanie opracować pełen pakiet dokumentacji projektowej dla planowanej trasy tramwajowej na wschodzie Białołęki. Wstępne plany zakładają rozpoczęcie realizacji tej inwestycji w 2028 roku, jednak w chwili obecnej nie jest jeszcze zapewnione finansowanie z budżetu na ten cel. Całkowita wartość nowo podpisanej umowy to około 25 milionów złotych brutto.
Witold Urbanowicz, rzecznik Tramwajów Warszawskich, wyjaśnił obowiązki firmy, która zdobyła kontrakt w wyniku przetargu. Firma ta będzie odpowiedzialna za przygotowanie całkowitej dokumentacji projektowej – zarówno budowlanej, jak i wykonawczej. Ponadto ma na swoim barkach zadanie przeprowadzenia wszelkich negocjacji i uzgodnień z zarządcami sieci oraz kompetentnymi jednostkami miejskimi. Wreszcie musi przygotować wszystkie dokumenty niezbędne do uzyskania pozwolenia na rozpoczęcie prac budowlanych. Dzięki temu przyszły wykonawca tramwaju na Zieloną Białołękę otrzyma kompleksowy zestaw materiałów niezbędnych do przeprowadzenia budowy.
Nową trasę zaprojektuje Voessing Polska sp. z o.o. Trasa ta będzie miała długość prawie 6,5 km. Jej przebieg zacznie się na Targówku, u styku ulic Matki Teresy z Kalkuty i Rembielińskiej, gdzie połączy się z już istniejącą siecią tramwajową. Następnie trasa poprowadzi przez ulice św. Wincentego i Głębocką. Przewidziano również konstrukcję kilometrowej estakady, która przekroczy trasę S8 i rondo Małej Brzozy. Ostatni fragment trasy będzie przebiegać przez rezerwaty przyrodnicze aż do Szkoły Podstawowej nr 112 na ulicy Zaułek, gdzie zaplanowano pętlę autobusowo-tramwajową.
Urbanowicz podkreślił, że proponowany przebieg umożliwi efektywne połączenie Zielonej Białołęki ze stacją metra Kondratowicza oraz z istniejącą siecią tramwajową.