Branża gastronomiczna jest bardzo konkurencyjna. Chcąc się wyróżnić i przekonać do siebie klienta, nie wystarczy już dobry smak potraw i wysoka jakość produktów. Potrzeba poczucia wyjątkowości przez klienta jest obecnie jednym z czynników wpływających na jego wybór lokalu. Wiele restauracji z tego powodu uruchamia program lojalnościowy, który ma im pomóc pozyskać zaufanie klientów i zdobyć przewagę nad konkurencją. Jak zorganizować program lojalnościowy dla restauracji, aby zwrócić uwagę potencjalnych klientów?
Punktowy program lojalnościowy – prosto i skutecznie
To jeden z najczęściej wybieranych programów lojalnościowych. Polega na zdobywaniu punktów przez klientów za wizyty w restauracji. Liczba punktów może być uzależniona od wartości paragonu, jednak coraz chętniej właściciele lokali decydują się na przyznawanie punktów za każdą wizytę. Przykładem może być program lojalnościowy „Moja Kuchnia” uruchomiony za pośrednictwem platformy Loyalty Starter. Program zorganizowany został przez sieć restauracji Kuchnia za Ścianą. Jest skierowany do stałych klientów, którzy za każdą wizytę otrzymują odpowiednią liczbę punktów. Za pierwszą wizytę klient dostaje 1 pkt, za drugą 2 pkt, za trzecią 3 pkt i za każdą kolejną o 1 pkt więcej niż przy poprzedniej. Warunkiem są regularne codzienne wizyty, każdy dzień przerwy powoduje powrót do 1 pkt za wizytę. Punkty klienci wymieniają na rabaty – 1 pkt to 1%.
Klubowy program lojalnościowy – zawsze gwarantowany rabat
Program lojalnościowy dla restauracji nie musi jednak bazować na systemie punktowym. Stali klienci mogą mieć możliwość dołączenia do klubu, który upoważnia ich do korzystania ze stałych rabatów. Przykładowo może być to 10% na zamówienie powyżej 100 zł i 20% za zamówienie powyżej 200 zł. Klienci odwiedzający lokal mają więc pewność, że za każdy rachunek zapłacą mniej, niż osoby, które nie należą do klubowego programu lojalnościowego.
Dodatkową motywacją dla klientów mogą być statusy uczestników. Ich zaangażowanie jest nagradzane przyznaniem wyższego statusu, który z kolei związany jest z większymi rabatami. Osiąganie kolejnych progów jest uzależnione od częstotliwości wizyt lub wysokości rachunków, co zależy od warunków programu lojalnościowego.
Program lojalnościowy z atrakcyjnymi przywilejami
Rabaty w klubowych programach lojalnościowych dla restauracji można zastąpić przywilejami, które otrzymują uczestnicy przy każdej wizycie. Klienci lokali gastronomicznym doceniają obsługę na wysokim poziomie. Nierzadko wybierają takie lokale, gdzie serwowanie posiłków odbywa się sprawnie czy też kelnerzy dobrze znają się na serwowanym menu i są w stanie dopasować dania do indywidualnych preferencji.
Uczestnicy programu lojalnościowego mogą mieć zapewnioną indywidualną obsługę kelnerską, a także mieć dostęp do specjalnego menu przygotowanego przez szefa kuchni. Restauracje, w których nie ma możliwości rezerwacji, uczestnicy mogą jej dokonać niezależnie od dnia tygodnia. Taki klubowy program lojalnościowy zwiększa szansę na częstsze wizyty klientów, którzy rezygnują z poszukiwań innych restauracji, w których nie przysługują im podobne przywileje.
Program lojalnościowy zaangażowany społecznie – zróbmy razem coś dobrego
Programy lojalnościowe to jednak nie tylko nagrody, ale również okazja do pomocy innym. Akcje społeczne skutecznie wzmacniają relacje i budują więzi. Programy lojalnościowe zaangażowane społecznie pozwalają dotrzeć do klientów na bardziej emocjonalnej płaszczyźnie. Świetnie sprawdzają się do kreowania wizerunku marki, która nie ogranicza się do czerpania zysków, ale również wykorzystuje swoje możliwości do pomagania potrzebującym.
Akcja charytatywna została zorganizowana również w ramach programu lojalnościowego „Moja Kuchnia”. Każda 100 wizyta klienta w restauracji skutkowała darmowym obiadem dla osoby potrzebującej. Klient miał poczucie, że robi coś dobrego nie tylko dla siebie, ale też innych. To dobra motywacja, która sprawia, że klient angażuje się w relację z firmą na poziomie emocjonalnym, mając poczucie, że wyznają te same wartości.
Restauracja to szczególne miejsce, w którym klient chce dobrze zjeść, poczuć się wyjątkowo i miło spędzić czas. Oczywiście wciąż cena jest czynnikiem w większym lub mniejszym stopniu warunkującym wybór klienta. Przy planowaniu programu lojalnościowego dla restauracji warto jest uwzględnić wszystkie te czynniki, nie koncentrując się jedynie na finansowych aspektach, ale też społecznych i emocjonalnych.